اوکراین روسیه را به کشتن و تکه‌تکه کردن یک اسیر جنگی متهم کرد

دیمیترو لوبینتس، بازرس حقوق بشر اوکراین، در گفت‌وگویی با آسوشیتدپرس در ژانویه ۲۰۲۴

کمیسر حقوق بشر اوکراین از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان ملل خواسته است تا درباره تصویری که روز شنبه به طور گسترده در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده است، تحقیق کنند. تصویری که به گفته او احتمالاً نشان می‌دهد یک اسیر جنگی اوکراینی توسط نیروهای روسی کشته و تکه‌تکه شده است.

همزمان دادستان کل اوکراین گفته است که تحقیقات فوری در مورد اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد قتل و تکه‌تکه کردن یکی از اسرای اوکراینی آغاز شده است.

دیمیترو لوبینتس، بازرس حقوق بشر اوکراین، در پستی پیام‌رسان تلگرام نوشت که «عکسی احتمالاً از یک زندانی اوکراینی که سر و دست و پایش توسط روس‌ها بریده شده است، در فضای مجازی منتشر شده است».

او اضافه کرد: «با توجه به این تصاویر وحشتناک، من فوراً از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان ملل درخواست کرده‌ام تا نقض حقوق بشر دیگری توسط این کشور تروریستی را ثبت کنند».

بیشتر در این باره: زلنسکی سر بریدن یک «سرباز اوکراینی» را وحشیگری خواند؛ «روسیه بدتر از داعش است»

آندری کوستین، دادستان کل، هم اعلام کرد که تحقیقاتی فوری در این زمینه آغاز شده است. او در پیام‌رسان تلگرام نوشت که «روسیه به طور مداوم جنایات نازی‌ها را تکرار می‌کند و همه هنجارهای جهان متمدن نادیده می‌گیرد».

روسیه شکنجه یا سایر اشکال بدرفتاری با اسرا را رد می‌کند.

با این حال یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد در مورد اوکراین در گزارشی که در ماه مارس منتشر شد، اعلام کرد که ادعاهای معتبر درباره اعدام حداقل ۳۲ اسیر جنگی اوکراینی در ۱۲ رویداد جداگانه از دسامبر ۲۰۲۳ تا فوریه ۲۰۲۴ را مستند کرده و به طور مستقل وقوع سه مورد از این اعدام‌ها را تأیید کرده است.

این کمیسیون تحقیق سه نفره گفته است که شواهد بیشتری مبنی بر اینکه روسیه به طور سیستماتیک اسرای جنگی اوکراینی را شکنجه کرده، جمع آوری کرده است و همچنین در حال مستندسازی تهدیدهای تجاوز به عنف و وارد کردن شوک الکتریکی به دستگاه تناسلی اسیران جنگی است.

این کمیسیون یادآور شده که چنین موارد شکنجه‌ای در مقیاسی است که می‌تواند جنایات علیه بشریت تلقی شود، و وقوع این موارد را «گسترده و سیستماتیک» توصیف کرده است.

بیشتر در این باره: کمیسیون مستقل بین‌المللی سازمان ملل می‌گوید در اوکراین جنایات جنگی روی داده است
با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ م.ا.