تبادل اسرا بین روسیه و اوکراین بعد از وقفهٔ چهار ماهه

سرابازان اوکراینی آزادشده از اسارت روسیه

پس از یک وقفه تقریبا چهار ماهه، اوکراین و روسیه اعلام کردند که در جریان تبادل زندانیان جنگی که پس از مذاکرات با میانجیگری امارت متحده عربی انجام شده، مجموعا ۱۵۰ زندانی از دو طرف آزاد شدند.

به گزارش رویترز و آسوشیتدپرس، «کمیته هماهنگی اوکراین در مورد برخورد با اسیران جنگی» روز جمعه ۱۱ خردادماه اعلام کرد که پس از یک وقفه طولانی تبادل ۷۵ زندانی شامل نظامیان و غیر نظامیان از اسارت انجام شد.

تصاویری که به همراه بیانیه این کمیته منتشر شده، سربازانی را با پرچم‌های ملی اوکراین به رنگ آبی و زرد نشان می‌دهد.

این کمیته همچنین اعلام کرد که در جریان تبادل اسرا، روسیه اجساد ۲۱۲ نظامی اوکراینی را نیز تحویل اوکراین داده است.

خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه هم به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که اوکراین نیز در جریان تبادل زندانی با میانجیگری امارات متحده عربی، ۷۵ نفر را تحویل روسیه داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز روز جمعه ۱۱ خرداد از تبادل زندانیان خبر داد و گفت که بر این اساس ۷۵ زندانی اوکراینی شامل اعضای ارتش و همچنین چهار غیر نظامی از روسیه بازگردانده شده‌اند.

او همزمان از چراغ سبز آمریکا برای استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در جنگ با روسیه استقبال کرد و آن را «گامی رو به جلو» توصیف کرد.

رئیس جمهوری اوکراین، که در نشست امنیتی اوکراین و اروپای شمالی در استکهلم سوئد شرکت کرده بود به خبرنگاران گفت این اقدام آمریکا را گامی رو به جلو توصیف کرد که امکان دفاع و محافظت از مردم اوکراین را در روستاهای مرزی فراهم می‌کند.

بیشتر در این باره: مجوز آمریکا و آلمان به اوکراین برای استفاده از تسلیحات آنها در حمله به روسیه

رویترز روز پنج‌شنبه، دهم خرداد، به نقل از چهار مقام آمریکایی گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، بی‌سروصدا به کی‌یف اجازه داده که از تسلیحات نظامی آمریکا در حملات به پایگاه‌های نظامی روسیه در داخل این کشور که از آنجا شهر خارکیف اوکراین هدف قرار گرفته می‌شود، استفاده کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه به شکل رسمی اعلام کرد که آقای بایدن، پس از درخواست کی‌یف از واشنگتن در هفته‌های اخیر، موافقت کرد که اوکراین از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به اهدافی در داخل روسیه که به شهر خارکیف اوکراین حمله می‌کردند، استفاده کند.

او افزود: «در آینده نیز ایالات متحده، به همین رویه ادامه خواهد داد و در صورت لزوم، باید تغییرات لازم برای سازگاری با شرایط جدید یا بهبود عملکرد انجام می‌شود.»

تصمیم جدید ایالات متحده از تغییر در سیاست دولت جو بایدن حکایت دارد که تاکنون با استفاده اوکراین از تسلیحات نظامی آمریکا برای انجام حمله در خاک روسیه مخالفت می‌کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در واکنش، هشدار داده که کشورهای غربی با اجازه‌ای که به اوکراین برای حمله به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات آنها داده‌اند در حقیقت با آتش بازی می‌کنند و این امر می‌تواند به درگیری جهانی منجر شود.