اوکراین استفاده از تلگرام را برای نهادها و مقامات خود ممنوع کرد

اوکراین می‌گوید چون کاربرد پیام‌رسان تلگرام امنیت ملی این کشور را به مخاطره می‌اندازد، استفاده از آن را برای نهادها و مقامات منع کرده است.

شورای ملی امنیتی و نظامی اوکراین در بیانیه‌ای که جمعه ۳۰ شهریور منتشر شد، نوشت که تصمیم گرفته است استفاده از تلگرام را برای نهادهای امنیتی، نظامی و در تأسیسات زیربنایی حیاتی به دلیل «خطر برای امنیت ملی» منع کند.

کیریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات اوکراین، گفت این یک مسئله شخصی نیست، سخن از امنیت ملی اوکراین است.

به‌گفتهٔ آقای بودانوف، مسکو ممکن است به پیام‌های تلگرام، حتی پیام‌های حذف‌شده و اطلاعات شخصی کاربران آن‌ها، دسترسی داشته باشد.

یک منبع امنیتی دیگر اوکراین به خبرگزاری فرانسه گفت تلگرام منبع بزرگی برای درز اطلاعات است، «زیرا روسیه به‌راحتی آن را هک می‌کند».

مقامات امنیتی اوکراین پیشتر گفته بودند روسیه از تلگرام برای «ضد حمله، فیشینگ و رخنه دادن بدافزار، دسترسی به موقعیت جغرافیایی کاربران و تنظیم حملات موشکی و اقدامات دیگر» علیه اوکراین استفاده کرده است.

تا پیش از این ممنوعیت، نهادهای امنیتی، نظامی و تأسیسات حیاتی اوکراین بسیاری از اطلاع‌رسانی‌های خود را از طریق تلگرام انجام می‌دادند.

اوکراین اعلام کرد که منعی برای استفاده شخصی کاربران تعیین نکرده است.

بیشتر در این باره: مدیرعامل تلگرام به دادگاهی در پاریس «منتقل شد»

پاول دورف، شهروند روسیه که تابعیت فرانسه و امارات متحده عربی را نیز گرفته، پایه‌گذار و مدیرعامل تلگرام است.

این اپلیکیشن ۱۱ سال است فعالیت می‌کند و شمار کاربران آن در جهان افزایش یافته است.

آقای دورف، ۳۹ ساله، که از سوی برخی از کشورهای متحد اوکراین در غرب در مظان اتهام داشتن ارتباطاتی با کرملین است، ماه گذشته در فرانسه بازداشت شد.

او به اتهام انتشار محتوای غیرقانونی که قوانین فرانسه را «نقض» کرده، در آن کشور به پای میز محاکمه آورده شده است.

بیشتر در این باره: پاول دوروف، مؤسس تلگرام، پس از تفهیم اتهام با وثیقه آزاد شد

پاول دورف به قید وثیقه آزاد اما خروجش از فرانسه منع شده است. مقامات فرانسه تأکید کرده‌اند که بازداشت و محاکمه آقای دورف ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و وب‌سایت رادیوفردا؛ ف.ر/ر.ش