اوکراین از سرنگونی ۱۸ پهپاد روسی و حمله به پایگاه نفتی کریمه خبر داد

تصویری از آتش‌سوزی در پایگاه نفتی فئودوسیا در کریمه که اوکراین می‌گوید به آن حمله کرده است

همزمان با اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر ورود جنگ به یک مرحلهٔ «کلیدی»، نیروی هوایی ارتش این کشور از «سرنگونی» ۱۸ پهپاد روسیه خبر داد.

بر اساس اعلام ارتش اوکراین، نیروهای روسیه در حملهٔ شب گذشته به اوکراین از دو موشک بالستیک «اسکندر ام» و ۱۹ پهپاد استفاده کرده بودند که تنها یکی از پهپادها موفق به بازگشت به کشور مبدأ شد.

نیروی هوایی روسیه نیز پیش از این در بیانیه‌ای در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد که نیروهای روسی در حمله به منطقه جنوبی اودسا از پهپاد و موشک استفاده کردند.

فرماندار منطقه اودسا گفته که حمله پهپادی به شهر چرنومورسک باعث آتش‌سوزی در سه طبقه از یک ساختمان آپارتمانی شد، اما تلفات جانی در برنداشت.

به گفته مقامات اوکراین، یک موشک روسی نیز روز دوشنبه به یک کشتی با پرچم پالائو در بندر اودسا اصابت کرد که در دومین حملهٔ مشابه در همین چند روز، یک شهروند اوکراینی کشته و پنج خدمه زخمی شدند.

حملهٔ اوکراین به یک پایانهٔ نفتی بزرگ در منطقهٔ کریمه

ارتش اوکراین یک روز پیش نیز اعلام کرده بود که به یک پایانهٔ نفتی بزرگ در منطقهٔ کریمه که برای اقدامات جنگی روسیه، «سوخت» تأمین می‌کند، حمله کرده است.

ارتش اوکراین دوشنبه، ۱۷ مهر، در پستی در شبکه‌های اجتماعی از حملهٔ «موفقیت‌آمیز» به پایانهٔ نفتی دریایی روسیه در فئودوسیا کریمه خبر داد.

بر اساس اعلام ستاد کل اوکراین در شبکه‌های اجتماعی، پایانهٔ نفتی در فئودوسیا، در ساحل جنوبی شبه جزیره کریمه که روسیه کنترل آن را در دست گرفته، سوخت ارتش این کشور را تأمین می‌کند و حملهٔ یادشده بخشی از تلاش مداوم برای تضعیف ارتش و ارتش روسیه است.

بیشتر در این باره: زلنسکی با «طرح پیروزی» به کاخ سفید رفت؛ بایدن: اوکراین پیروز خواهد شد

مقامات روسی مستقر در این پایانهٔ نفتی نیز از آتش‌سوزی در یکی از تأسیسات آن در صبح روز دوشنبه خبر دادند، اما اعلام نکردند که علت آتش‌سوزی چه بوده است.

در حال حاضر، مسکو و کی‌یف هر دو با این مسئله روبرو هستند که چگونه این جنگ فرسایشی پرهزینه را حفظ کنند، جنگی که با تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد و هنوز هیچ نشانه‌ای از پایان آن مشاهده نمی‌شود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین قرار است به‌زودی طرح موسوم به «پیروزی» کشورش را به متحدانش در آلمان ارائه کند و آزمایشی را برای حمایت از دیدگاه کی‌یف در مورد پایان دادن به جنگ با روسیه ترتیب داد.

زلنسکی چهار روز دیگر، در ۱۲ اکتبر با جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و دیگر رهبران غربی در نشست عادی ناتو و سایر متحدان کی‌یف در پایگاه هوایی رامشتاین ملاقات خواهد کرد.

او که در هفته‌های اخیر از «طرح پیروزی» برای وادار کردن روسیه به آمدن پای میز مذاکره سخن می‌گوید، ۶ مهرماه نیز در کاخ سفید با بایدن دیدار کرد.

او در این دیدار برای چندمین‌باراز واشینگتن خواست تا محدودیت‌های استفاده کی‌یف از تسلیحات دوربرد غربی برای حمله به عمق خاک روسیه را لغو کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ