«عبور» موشک کروز روسی از فاصله «بسیار کم» یک نیروگاه هسته‌ای بزرگ

یکی از انفجارهای بامداد یک‌شنبه، ۱۵ خرداد در کی‌یف

چند انفجار قوی بامداد یک‌شنبه، ۱۵ خرداد، کی‌یف، پایتخت اوکراین، را لرزاند و به گفته مقام‌ها دست‌کم یک نفر بر اثر آن مجروح شده اما تاکنون آماری از جان‌باختگان احتمالی گزارش نشده است.

هم‌زمان، سازمان دولتی انرژی هسته‌ای اوکراین بامداد یک‌شنبه گفت که یک موشک کروز روسی در فاصله «بسیار کمی» از فراز یک نیروگاه هسته‌ای بزرگ گذشته است.

این سازمان خبر داد که این موشک «درست از بالای سر» این نیروگاه هسته‌ای گذشته و فاصله عبور آن با این تأسیسات حساس را «بحرانی» توصیف کرده است.

اپراتور نیروگاه پیودنواوکراینسکا (نیروگاه اتمی اوکراین جنوبی) نیز در پیامی نوشت که «این موشک احتمالاً به سمت کی‌یف شلیک شده است».

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، انفجارها در پایتخت اوکراین چند هفته پس از برقراری آرامش نسبی در این شهر و در مناطق دارنیتسکی و دنیپروسکی رخ داده است.

هم‌زمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی خود تهدید کرد که اگر غرب به کی‌یف جنگ‌افزار دوربرد بدهد، «به اهدافی که هنوز آنها را در اوکراین هدف قرار نداده‌ایم، حمله خواهیم کرد.» آقای پوتین مشخص نکرد که روسیه به چه اهداف جدیدی ممکن است حمله کند.

در روزهای اخیر واشینگتن از تصمیم خود برای تحویل سامانه‌های موشکی پیشرفته، از جمله سامانه موشکی چندپرتابی هیمارْس با برد حدود ۸۰ کیلومتر خبر داده است.

سامانه هیمارس می‌تواند به‌طور همزمان چندین موشک هدایت‌شونده دقیق را پرتاب کند و از سیستم‌های مورد استفاده کنونی در ارتش‌های روسیه و اوکراین بُرد و دقت بیشتری دارد.

اوکراین می‌گوید نیروهای روسی را در میدان نبرد سیویردونتسک عقب رانده است

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از سرهی گایدای، فرماندار شهر سیویرودونتسک در شرق اوکراین اعلام کرده که در پی حمله نیروهای روسی به این شهر، بخش شرقی آن به کنترل این نیروها درآمده است.

اوکراین روز شنبه اعلام کرد که در ضد حمله‌ای کم‌سابقه علیه نیروهای «متجاوز» روسیه که در جبهه شرقی به‌طور پیوسته و مداوم در حال پیشروی بودند، بخش‌هایی از شهر سیویرودونتسک در استان لوهانسک را پس گرفته است.

سرهی گایدای، فرماندار استان لوهانسک، در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت نیروهای اوکراینی که تا پیش از این، فقط ۳۰ درصد از شهر را در کنترل داشتند، در یک ضد حمله موفق شدند «۲۰ درصد دیگر» از آن را نیز پس بگیرند.

او افزود که روس‌ها پل‌های روی رودخانه دونتس را منفجر می‌کنند تا از اعزام نیروهای کمکی نظامی اوکراین و کمک‌رسانی به غیرنظامیان در سیویرودونتسک جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، مسکو هم مدعی دستاوردهایی در همان منطقه شده است. اگرچه نخست، نیروهای اوکراینی ادعای بازپس‌گیری برخی مناطق از دست‌رفته در روزهای گذشته را مطرح کردند.

با وجود اعلام خبر ضدحمله نیروهای اوکراینی در سورودونتسک از سوی وزارت دفاع بریتانیا، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده‌است که نیروهای اوکراینی پس از متحمل شدن «تلفات جانی» تا ۹۰ درصد در برخی واحدها در حال عقب‌نشینی در این شهر هستند.

وزارت دفاع روسیه هم‌چنین اعلام کرده که نیروهای این کشور یک هواپیمای ترابری نظامی اوکراینی حامل سلاح و مهمات را در نزدیکی بندر اودسا در دریای سیاه سرنگون کرده است.

روسیه که در نخستین مرحله جنگ نتوانست کی‌یف، پایتخت اوکراین، را تصرف کند، اکنون به دنبال تحکیم موقعیت خود در منطقه دونباس در شرق اوکراین است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که نمی‌تواند به‌طور مستقل صحت و سقم ادعاهای دو طرف را تایید یا رد کند.

در حالی‌که تهاجم روسیه به اوکراین وارد صدویکمین روز شده است، مسکو نیروهایش را برای یکی از بزرگ‌ترین نبردهای زمینی در سوردونتسک در لوهانسک متمرکز کرده و به دنبال پیشروی پایدار در جبهه دونباس در شرق اوکراین است.

کی‌یف و مسکو هر دو مدعی وارد آوردن تلفات سنگین به نیروهای طرف مقابل در نبرد بر سر این شهر کوچک صنعتی هستند؛ نبردی که به گفته کارشناسان نظامی می‌تواند تعیین کند کدام طرف برای یک جنگ فرسایشی طولانی‌مدت در ماه‌های آینده از توان پیشروی لازم برخوردار است.

بیشتر در این باره: تهاجم مسکو؛ ارتش روسیه نیمی از شهر سیورودونتسک در شرق اوکراین را تصرف کرد

یک مقام محلی اوکراینی در روزهای گذشته به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفته بود که نیروهای روسیه حدود ۵۰ درصد از شهر را تصرف کرده‌اند و نبرد به مرکز سوردونتسک رسیده است.

جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه پیشتر بخش‌هایی از منطقه دونباس شامل لوهانسک و استان همجوار آن، دونتسک، را در کنترل داشتند.

اوکراین اکنون می‌گوید که هدفش عقب راندن نیروهای روسیه تا حد امکان در میدان نبرد است و روی تحویل سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای که آمریکا و بریتانیا در روزهای اخیر متعهد شده‌اند، حساب باز کرده تا بتواند جنگ را به نفع خود تغییر دهد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که آمریکا در بسته کمک تسلیحاتی جدید سامانه‌های موشکی دوربرد در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

مسکو اما هشدار داده است که ارسال تسلیحات غربی به اوکراین صرفا در آتش جنگ می‌دمد و تغییری در مسیر آنچه که کرملین، «عملیات ویژه نظامی» در خاک اوکراین خوانده، ایجاد نخواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی است که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در بیش از سه ماه گذشته، ده‌ها هزار تن کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها نفر را از خانه و کاشانه خود آواره کرده است. این بحران همزمان اقتصاد جهانی و به‌ویژه صادرات مواد غذایی به کشورهای فقیر را نیز با اخلال مواجه کرده است.

با استفاده از گزارش خبری رویترز و گزارش‌های وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت و ف.ع / س.ن . پ.پ