هشدار وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره پیامدهای تصویب‌نشدن کمک به اوکراین

نیروهای ارتش اوکراین (عکس از آرشیو)

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز سه‌شنبه هشدار اگر کنگره این کشور بودجه مورد درخواست جو بایدن برای کمک به اوکراین را تصویب نکند، واشینگتن «مسئول شکست اوکراین» خواهد بود.

خانم یلن گفت: «من و همکارانم با اعضای کنگره صحبت کرده‌ایم. من فکر می کنم آنها این را درک می کنند، که این یک وضعیت بحرانی است و ما می توانیم خود را مسئول شکست اوکراین بدانیم اگر نتوانیم این بودجه مورد نیاز را به اوکراین برسانیم.»

در همین زمینه، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین هم روز سه‌شنبه هشدار داد در صورتی که اختلافات در کنگره ایالات متحده باعث تاخیر در کمک‌های واشینگتن به کی‌یف شود، اوکراین در معرض خطر شکست از روسیه قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، سخنان آندری یرماک یکی از صریح‌ترین اعترافات مقامات ارشد اوکراین در خصوص نامشخص بودن آینده کمک‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا به کی‌یف است.

آندری یرماک گفت: «اگر کمک‌ها به تعویق بیفتد، چنین خطر بزرگی را در پی خواهد داشت.»

او اضافه کرد: « چنین چیزی به احتمال بسیار زیاد پیشرفت مستمر نیروهای (اوکراینی) در جبهه‌های جنگ را غیرممکن می‌کند و خطر بزرگ شکست نیز وجود خواهد داشت.»

یک روز قبل از این اظهارات، مقامات کاخ سفید نیز نسبت به پایان یافتن منابع مالی برای تامین تسلیحات اوکراین هشدار داده بودند.

دولت جو بایدن لایحه در خواست حدود ۱۰۶ میلیارد دلار بودجه تکمیلی برای تأمین مالی جنگ‌های اوکراین و اسرائیل و همچنین امنیت مرزهای آمریکا را به کنگره ارائه کرده است.

اما جمهوری‌خواهان که اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا را در دست دارند، مخالفت خود را با لایحه پیشنهادی دولت بایدن اعلام کرده‌اند.

با این حال، برخی از مقامات دولت بایدن امیدوارند که همچنان بتوانند بسته کمک‌های مالی برای اوکراین را در کنگره این کشور نهایی کنند.

اوکراین از چند ماه پیش ضد حمله‌ای را برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی خود از دست روسیه آغاز کرده است اما برخی نمایندگان حزب جمهوری‌خواه نسبت به سرعت ضدحملات اوکراین و هدر رفتن این منابع مالی در سیستم فساد‌آمیز اوکراین اظهار نگرانی می‌کنند.