اوکراین می‌گوید با شناورهای عازم بنادر روسیه به عنوان «کشتی حامل اسلحه» برخورد می‌کند

وزارت دفاع اوکراین روز پنجشنبه ۲۹ تیر اعلام کرد که از روز ۳۰ تیر با تمامی شناورهایی که به مقصد بنادر روسیه و یا بنادر اشغالی اوکراین در حاشیه دریای سیاه می‌روند، همچون کشتی‌های حامل محموله نظامی برخورد خواهد کرد.

روسیه روز دوشنبه اعلام کرده بود که توافق بین‌المللی صادرات غله اوکراین را تمدید نمی‌کند و همزمان شمال غربی دریای سیاه را برای کشتیرانی «منطقه خطرناک» اعلام کرد.

مسکو روز چهارشنبه نیز هشدار داد هر کشتی که به مقصد و یا از مبدا بنادر اوکراین در دریای سیاه تردد کند به‌طور بالقوه حامل محموله نظامی تلقی خواهد شد.

وزارت دفاع اوکراین در واکنش گفته است که می‌تواند «تعرض روسیه در دریا» را دفع کند.

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه خود گفت: سرنوشت شناور «مسکوا» ثابت کرد که نیروهای مسلح اوکراین قادرند تعرض نظامی روسیه در دریا را دفع کنند.

اشاره این بیانیه به ناو جنگی «مسکوا»، شناور اصلی ناوگان نيروی دريايی روسیه در دریای سیاه است که سال گذشته غرق شد.

این بیانیه افزوده است: «وزارت دفاع اوکراین هشدار می‌دهد که از اولین دقایق روز جمعه ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) تمامی شناورهایی که در دریای سیاه به سوی بنادر فدراسیون روسیه و یا قلمرو اوکراین که به‌طور موقت در اشغال روسیه است حرکت می‌کنند، ممکن است از سوی اوکراین به عنوان کشتی حامل محموله نظامی و خطراتی که دربردارد قلمداد شوند.»

عدم تمدید توافق بین‌المللی برای صادرات غله اوکراین از مسیر دریای سیاه که ژوئیه پارسال با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه امضا شد، علاوه بر محدود کردن ظرفیت صادرات اوکراین، امنیت کشتیرانی در دریای سیاه را به خطر می‌اندازد.

دولت اوکراین می‌خواهد صادرات غله از طریق دریای سیاه را ادامه دهد و در تلاش برای ایجاد مسیرهای موقت صادرات است.

وزارت دفاع اوکراین افزود که کشتیرانی در بخش شمال شرقی دریای سیاه و آبراه اوکراینی «کرچ- ینیکال» بین دریای سیاه و دریای آزوف را از ساعت پنج بامداد روز پنجشنبه خطرناک و ممنوع اعلام کرده است.