اوکراین از کشف اختلاس ۴۰ میلیون دلاری در معاملات تسلیحات خبر داد

سرویس امنیتی اوکراین از کشف یک اختلاس بزرگ در معاملات تسلیحات این کشور توسط برخی مقامات ارشد دفاعی کشور به ارزش ۴۰ میلیون دلار خبر داد.

این نهاد اطلاعاتی و امنیتی اوکراین روز یکشنبه ۸ بهمن‌ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد فساد یاد شده در جریان معامله خرید ۱۰۰ هزار گلوله خمپاره در پاییز سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاده است.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع اوکراین تمامی وجوه مالی لازم برای خرید تسلیحات یاد شده را به شرکت تولید تسلیحات «لِه‌ویو آرسنال» اوکراین پرداخت کرده، اما این مهمات هرگز خریداری نشده است.

قرار بود شرکت یاد شده این وجوه را به یک بنگاه تجارتی در خارج از کشور منتقل کند، اما بخشی از پول به حساب‌های شخصی در خارج، خصوصا منطقه بالکان واریز شده و برخی مقامات ارشد وزارت دفاع نیز از این مبلغ اختلاس کرده‌اند.

تحقیقات سرویس امنیتی اوکراین نشان می‌دهد مقامات بلندپایه دفاعی سابق و فعلی، رئیس و مدیر بازرگانی له‌ویو آرسنال و نماینده یک گروه تجاری خارجی در این کلاهبرداری دست داشته‌اند.

هنوز مشخص نیست افشای این فساد گسترده در میانه جنگ با روسیه چه عواقبی برای دولت اوکراین داشته باشد، اما ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور در تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۹ موضوع شفافیت مالی و مبارزه با فساد را به شعار اصلی خود تبدیل کرده بود.

اوکراین همچنین تلاش دارد وارد اتحادیه اروپا شود و یکی از ملزومات آن مبارزه با فساد مالی است.

بیشتر در این باره: برکناری وزیر دفاع اوکراین همزمان با ادامه ضدحمله اوکراین علیه مواضع روسیه

یوری زبیتنف، مدیرعامل له‌ویو آرسنال می‌گوید مسئول قرارداد مهمات اخراج شده است و این شرکت با وزارت دفاع همکاری می‌کند تا وجوه را به دولت بازگرداند.

سرویس امنیتی اوکراین می‌گوید پنج نفر در این پرونده متهم هستند: «یکی از آنها که از مقامات سابق وزارت دفاع بود، هنگام تلاش برای عبور از مرز اوکراین بازداشت شد. مقامات در حال تلاش برای بازداشت مظنونان دیگر هستند و متهمان ممکن است با ۱۲ سال زندان مواجه شوند».

وزارت دفاع این کشور نیز اعلام کرده است به «مبارزه سازش‌ناپذیر» با کسانی که از معاملات خرید سلاح اختلاس می‌کنند، ادامه خواهد داد.

دولت کی‌یف ماه گذشته نیز یک نفر را به اتهام دست داشتن در اختلاس ۴۰ میلیون دلاری در پرونده دیگری در رابطه با معاملات خرید تسلیحات بازداشت کرد.

آقای زلنسکی سپتامبر پارسال با اعلام «لزوم اتخاذ رویکردی جدید»، اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع کشور را برکنار و رستم عمراف را جایگزین او کرد.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان، رویترز، رادیو فردا. د.خ/ ع.م