دیپلمات روسیه می‌گوید تاخیر در مذاکرات برجام، فضای مساعد گذشته را تحت تاثیر قرار می‌دهد

میخائیل اولیانوف

میخائیل اولیانوف٬ سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز شنبه گفت٬ تاخیر در ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام بر روند و فضای شکل گرفته قبلی در این مذاکرات تاثیر خواهد گذاشت.

آقای اولیانوف این موضوع را در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان ٬ وزیر خارجه ایران درباره مقصود خود از تفاوت « به‌زودیِ» ایرانی‌ها برای ازسرگیری مذاکرات برجامی مطرح کرده است.

میخائیل اولیانوف که نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام در وین نیز است، در توییتی نوشت، نیازی به گفتن نیست که همتایان ایرانی ما در صورت نیاز ٬ می‌توانند زمان بیشتری داشته باشند. اما احساس من این است که تأخیر بیشتر می‌تواند به زودی فضای مساعد (گذشته) در مذاکرات برجام در وین را برای ادامه موفقیت آمیز و تکمیل روند کاهش دهد. خوشحال می‌شوم که من اشتباه کرده باشم.

به دنبال تاکید آمریکا و کشورهای اروپایی حاضر در برجام بر ضرورت از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات در وین، مقام‌های ایران نیز از آغاز این مذاکرات صحبت کرده‌اند و حسین امیرعبداللهیان روز گذشته گفته بود این مذاکرات «به زودی» از سرگرفته خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش روز گذشته گفته بود که مشخص نیست که مقام های ایران از منظورشان از «زود» یا «خیلی زود» چیست.

در واکنش به این اظهارات حسین امیرعبداللهیان روز شنبه گفت، «تفاوت به‌زودیِ ایرانی با به‌زودیِ غربی خیلی زیاد است.»

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تمایل او به بازگشت به برجام، مذاکرات احیای این توافق هسته‌ای در وین با حضور غیر مستقیم آمریکا آغاز شد. اما به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیروزی ابراهیم رئیسی در این انتخابات، تهران در ۳۰ خرداد امسال خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای در وین شد و تاکنون تاریخ مشخصی برای از سرگیری این مذاکرات تعیین نشده است.

این در حالی است که آمریکا می‌گوید، فرصت برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام برای همیشه پابرجا نخواهد بود و تداوم گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران فراتر از محدودیت‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای باعث می‌شود تا واشینگتن از نقطه بازگشت به برجام دور شود.