کارکنان سازمان ملل در غزه آزاد شدند؛ تردید رئیس اونروا درباره ادامه واکسیناسیون

واکسیناسیون کودکان در محوطه «بیمارستان ناصر» در خان‌یونس؛ دهم شهریور

رئیس آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل ویژه فلسطینیان، اونروا، با اعلام اینکه اسرائیل کاروان خودروها و کارکنان این نهاد را پس از چند ساعت آزاد کرد، درباره ادامه روند واکسیناسیون فلج اطفال در نوار غزه ابراز تردید کرد.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۱۹ شهریور اعلام کرد که پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر ورود مخفیانه «مظنونان فلسطینی» به کاروان‌ خودروهای سازمان ملل متحد، این کاروان را توقیف و از کارکنان سازمان ملل بازجویی کرده است.

ارتش اسرائیل همچنین درباره اینکه این خودروها حامل واکسن‌های فلج اطفال بوده است ابراز تردید کرده بود.

به گفته فیلیپ لازارینی، رئیس اونروا، اسرائیل کاروان توقیف شده را «پس از بیش از هشت ساعت» آزاد کرد و «همه کارکنان و کاروان اکنون آزاد شده و به سلامت به پایگاه سازمان ملل بازگشته‌اند».

آقای لازارینی شامگاه دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این کاروان «درست بعد از ایست‌بازرسی وادی‌غزه و با تهدید بازداشت کارکنان سازمان ملل» متوقف شد و «خسارات سنگینی توسط بولدوزرها به خودروهای زرهی سازمان ملل وارد آمد».

پیش از این ارتش اسرائیل گزارش‌ها درباره اینکه این خودروها حامل واکسن‌های فلج اطفال برای کودکان غزه بوده‌اند را رد کرده و گفته بود که برنامه این کاروان جابه‌جا کردن کارکنان سازمان ملل بوده است.

رئیس اونروا رویدادهای روز دوشنبه را «تازه‌ترین مورد از مجموعه تخلفات علیه کارکنان سازمان ملل» خوانده و نوشته است نمی‌تواند تایید کند که روز سه‌شنبه واکسیناسیون در شمال نوار غزه ادامه پیدا می‌کند یا خیر.

در پی تایید ابتلای یک نوزاد در غزه به بیماری فلج اطفال، سازمان ملل برای واکسیناسیون ۶۴۰ هزار کودک فلسطینی کارزاری تدارک دید و پس از موافقت اسرائیل با آن، روند واکسیناسیون از ۱۱ شهریور آغاز شده است.