استقبال کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از حکم محکومیت حمید نوری

حمید نوری معروف به «حمید عباسی»، دادیار سابق زندان گوهردشت، به جرم «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» به حبس ابد محکوم شد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران روز جمعه از صدور حکم محکومیت حمید نوری در دادگاه منطقه استکهلم به جرم دست داشتن در کشتار زندان سیاسی در ۱۳۶۷، استقبال کردند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در توییتی که در حساب کاربری رسمی کمیساریای عالی حقوق بشر منتشر شد، تصریح کرد که کشورها می بایست با اتکا به اصل صلاحیت قضایی جهانی خلا موجود برای پاسخگویی در جرایم جدی و تضمین حقیقت و عدالت را پر کنند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران نیز ضمن استقبال از حکم دادگاه سوئد علیه حمید نوری گفته است ٬ روند دادگاه و حکم صادر شده در دادگاه سوئد یک رویداد تاریخی و یک نقطه عطفی رو به جلو در راستای «دستیابی به حقیقت و عدالت در فصلی تاریک از تاریخ ایران است.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران تاکید کرده است، پیام این (حکم) واضح است٬ با وجود شواهد اساسی، انکار و مصونیت از مجازات دیگر تحمل نخواهد شد.

حمید نوری معروف به «حمید عباسی»، دادیار سابق زندان گوهردشت، به دو اتهام اصلی «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در دادگاه منطقه استکهلم به مدت ۹ ماه محاکمه و در نهایت مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شد.

دادگاه منطقه استکهلم در حکم خود تصریح کرده است که حمید نوری به عنوان معاون دادستان در زندان گوهردشت کرج« در همکاری با دیگران که در اعدام‌های (سال ۱۳۶۷) دست داشته است.»

دادگاه منطقه استکهلم در رای خود تاکید کرده است که اعدام‌های دست‌جمعی سال ۱۳۶۷ یک «جنایت جدی علیه قوانین بین المللی بود.»

وکلای حمید نوری هم اعلام کرده‌اند که به این رای دادگاه منطقه استکهلم علیه موکل خود اعتراض خواهند کرد.

این نخستین بار است که پس از بیش از سه دهه از اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ در زندان‌های ایران، یکی از متهمان این پرونده دادگاهی و محکوم می‌شود.

روح الله خمینی٬ بنیانگذار جمهوری اسلامی در تابستان ۱۳۶۷، یک هئیت چهارنفره، «هئیت مرگ»، را مامور بررسی پرونده هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی که در حال گذراندن دوران حبس خود در زندان‌ها بودند،کرد.

حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، ابراهیم رئیسی و مصطفی پورمحمدی چهار مقام قضایی و چهره اصلی این «هیئت مرگ» بودند.