درگیری‌های مسلحانه در اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب لبنان ۱۱ کشته برجا گذاشت

خشونت‌ها پس از کشته شدن یک فرد مسلح اسلام‌گرا در روز شنبه آغاز شد

سازمان ملل متحد اعلام کرد در جریان درگیری‌های مسلحانه سه روزه در اردوگاه آوارگان فلسطینی عین‌الحلوه در جنوب لبنان تا عصر دوشنبه ۹ مرداد، دست‌کم ۱۱ تن کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

اونرا، آژانس ویژه سازمان ملل در امدادرسانی به فلسطینیان، می‌گوید یکی از مجروحین کارمند این نهاد است.

دوروتی کلاوس، مدیر شعبه لبنانی اونرا، افزود که زدوخوردهای مرگبار کار امدادرسانی سازمان ملل در عین‌الحلوه را به حالت تعلیق درآورده است.

خانم کلاوس گفت سازمان ملل از همه طرف‌ها می‌خواهد با رعایت آرامش، گام‌های لازم را برای محافظت از جان غیرنظامیان، از جمله کودکان، بردارند.

پنج تن از ۱۱ کشته این درگیری‌ها از اعضای شاخه نظامی جنبش فلسطینی «فتح» هستند و یک ستیزه‌جوی اسلام‌گرا نیز در میان تلفات شناسایی شده است. این فرد عضو «جندالشام» معرفی شده است.

یک منبع فلسطینی در اردوگاه که نخواست نامش برده شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: خشونت‌ها پس از کشته شدن یک فرد مسلح اسلام‌گرا در روز شنبه آغاز شد اما روز بعد، یک فرمانده نظامی جنبش «فتح» و چهار نیروی او «در عملیاتی فجیع» که واکنش متقابل اسلام‌گرایان بود، کشته شدند.

بیشتر در این باره: گزارشگر ویژه سازمان ملل: اسرائیل سرزمین­‌های فلسطینی را به «زندان رو باز» بدل کرده است

نام فرمانده کشته‌شده «فتح» ابواشرف العرموشی اعلام شده که فرماندهی امنیت ملی فلسطین در این منطقه را برعهده داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که گروه‌های رقیب روز هشتم مرداد قول آتش‌بس دادند، شلیک راکت و آتش‌باری‌‌های سنگین در روز دوشنبه وحشت زیادی ایجاد کرد و ساکنین عین‌الحلوه به سوی مناطق دیگر، از جمله مساجد مجاور پناه بردند. یک زن ۷۵ ساله به این خبرگزاری گفت که «از آسمان اردوگاه گلوله می‌بارید».

خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در پی فرود راکت در محوطه بیرونی یک بیمارستان، بیماران آن تخلیه شده و در شهر صیدا نیز مغازه‌ها از بیم گسترش درگیری‌های اردوگاه عین‌الحلوه بسته شدند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، از رهبران فلسطینی خواست برای مهار بحران با ارتش همکاری کنند. اما براساس گزارش‌ها ارتش لبنان وارد اردوگاه نشده و گزارشی در مورد دخالت احتمالی آن منتشر نشده است.

جنبش فلسطینی حماس دوشنبه شب در بیانیه‌ای خواهان توقف درگیری در اردوگاه شد و همه طرف‌ها را به «خویشتنداری» دعوت کرد.

عین‌الحلوه یکی از قدیمی‌ترین اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی، بیش از ۵۴ هزار تن را در خود جای داده بود و در یک دهه اخیر یکی از ۱۲ پناهگاه در لبنان برای حدود ۳۰ هزار فلسطینی دیگر شد که از جنگ داخلی سوریه گریختند و با رسیدن به لبنان، با محدودیت‌های قانونی مختلفی از جمله در زمینه کار روبه‌رو شدند.

لبنان با وجود بحران‌های عمیق سیاسی و اقتصادی داخلی خود هنوز پناهگاهی برای حدود ۲۵۰ هزار آواره فلسطینی است.

هرچند نیروهای مسلح ساکن عین‌الحلوه در سال‌های اخیر به‌ندرت با اسرائیل جنگیده‌اند، اما رقابت داخلی میان افراد مسلح در اردوگاه یک رویداد آشنا برای ساکنان آن است.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری فرانسه/م.ف/ ک.ر