هشدار پلیس به خودروسازان: تولیدات ناایمن شماره‌گذاری نمی‌شوند

عکس مربوط به تصادف زنجیره‌ای حدود ۵۰ خودرو در جاده بهبهان در ‌دی‌ماه ۱۴۰۰ است

رئیس پلیس راهور ایران روز پنج‌شنبه خودروسازان را تهدید کرد که اگر ایمنی را در تولیدات خود رعایت نکنند، از شماره‌گذاری آن‌ها خودداری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کمال هادیانفر روز پنج‌شنبه، ۱۰ شهریور، گفت که این موضوع از این پس بر اساس «مجوز رئیس جمهور» اجرا خواهد شد.

آقای هادیانفر روز یکم شهریور گفته بود که بر اساس قانون، مرجع تایید شماره‌گذاری‌ خودروها در ایران وزارت صمت،‌ سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد است، اما با توجه به خلاءهای قانونی موجود رئیس جمهور گفته است «چنان چه پلیس احساس کرد در رابطه با ایمنی و کیفیت خودروها کوتاهی صورت می‌گیرد، حتماً جلوی شماره‌گذاری گرفته شود».

این گفته ابراهیم رئیسی تاکنون شکل قانونی پیدا نکرده است و مشخص نیست تا چه حد امکان اجرایی شدن آن وجود دارد.

در سال‌های گذشته، مقامات پلیس راهور بارها ناایمن بودن خودروهای داخلی را به عنوان یکی از عوامل اصلی آمار بالای تلفات تصادفات رانندگی در کشور عنوان کرده‌اند. از جمله رئیس پلیس راهور در تصادف زنجیره‌ای ۲۰ دی پارسال در جاده بهبهان که منجر به کشته شدن پنج نفر و مصدوم شدن ۴۱ نفر شد، از خودروهای داخلی با عنوان «ارابه‌ مرگ» نام برد و گفت که ایربگ هیچ یک از بیش از ۵۰ خودرو در این حادثه باز نشده بود.

در واکنش به حادثه گفته‌شده که یکی از بزرگ‌ترین تلفات جاده‌ای سال‌های گذشته بود، هادی هاشمی، رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ، «وجود مافیا» و «بی‌ارادگی در دولت‌ها» را از عوامل اصلی کیفیت پایین خودروهای داخلی و حوادث ناشی از آن اعلام کرد.

بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور ایران، تصادف عامل مرگ بیش از ١٧ هزار و مصدوم شدن ۳۰۰ هزار نفر در یک سال است.