حمله مجدل شمس؛ آلمان «به‌ویژه» از ایران خواست از تشدید تنش جلوگیری کند

زمین فوتبال روستای مجدل شمس که هدف حمله موشک ساخت ایران واقع شده است

یک سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه گفت که دولت آلمان از همه طرف‌های درگیری خاورمیانه، به‌ویژه ایران، می‌خواهد پس از حمله موشکی هفته گذشته به بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان شد، از تشدید تنش جلوگیری کنند.

پس از اصابت مرگبار یک موشک ایرانی به یک زمین فوتبال در شمال اسرائیل که مقامات اسرائیل حزب‌الله لبنان را مسئول آن می‌دانند، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه هفتم مرداد به اسرائیل «هشداری شدید» داد.

ناصر کنعانی گفت که «هرگونه اقدام جاهلانه» اسرائیل «می‌تواند زمینه‌ساز توسعه دامنه بی‌ثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه گردد که در این صورت رژیم یادشده مسئول قطعی و اصلی پیامدها و واکنش‌های پیش‌بینی نشده چنین رفتار احمقانه‌ای خواهد بود.»

این واکنش پس از آن اعلام می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که واشینگتن را به مقصد کشورش ترک کرده، حزب‌الله لبنان را مسئول این حمله دانست و هشدار داد که گروه حزب‌الله به خاطر این حمله بهای سنگینی خواهد پرداخت.

ارتش اسرائیل آخرین آمار قربانیان حمله راکتی به یک زمین فوتبال در روستای مجدل شمس را ۱۲ کشته اعلام کرد.

در همین حال اعلام شده است که کابینه امنیتی اسرائیل به دولت بنیامین نتانیاهو اختیار تعیین «چگونگی و زمان‌بندی» واکنش به حمله راکتی به بلندی‌های جولان را داده است.

اسرائیل و ایالات متحده، هر دو در رابطه با این حادثه انگشت اتهام خود را به سوی حزب‌الله لبنان گرفته‌اند. اما حزب‌الله مسئولیت حمله روز شنبه به روستای مجدل شمس را که مرگبارترین حمله به اسرائیل یا مناطق اشغال‌شده توسط اسرائیل از روز ۷ اکتبر گذشته تاکنون محسوب می‌شود، نپذیرفته است.

اسرائیل وعده حملات تلافی‌جویانه علیه حزب‌الله را داده و جت‌های اسرائیلی نیز روز یکشنبه اهدافی را در جنوب لبنان مورد حمله قرار دادند.

اما به دنبال نشست کابینه امنیتی اسرائیل که در تل‌آویو برگزار شد، انتظار می‌رود که اسرائیل واکنش گسترده‌تری داشته باشد.

دفتر نتانیاهو پس از پایان این نشست اعلام کرد که «کابینه به نخست وزیر و وزیر دفاع این اختیار داده تا درباره چگونگی و زمان‌بندی واکنش تصمیم بگیرند».

در همین حال روز دوشنبه اعلام شد که پروازهای فرودگاه بیروت به دلیل تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لغو شده یا به تعویق افتاده‌اند.

شرکت‌های هواپیمایی مختلف از جمله شرکت هواپیمایی خاورمیانه (MEA) لبنان، ترکیش ایرلاینز، سان اکسپرس، اِجیَن ایرلاینز و اتیوپی ایر پروازهای خود به بیروت را لغو کرده‌اند.

فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت، تنها فرودگاه لبنان، پیش از این نیز در جنگ داخلی و درگیری‌های قبلی با اسرائیل هدف قرار گرفته است.

از زمان آغاز جنگ غزه، تبادل آتش بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل افزایش یافته است. این درگیری‌ها پروازها و حمل و نقل دریایی در سراسر منطقه را مختل کرده است.

یک مقام ارشد نظامی و امنیتی اسرائیل دوشنبه ۸ مرداد به خبرگزاری رویترز گفت کشورش می‌خواهد پاسخی دردناک به حزب‌االله بدهد اما نه در سطح و میزانی که به جنگ گسترده منجر شود.

این مقام بلندپایه نظامی اسرائیلی که نخواسته رویترز نام او را ببرد، گفته است که کشورش خواهان جنگ فراگیر نیست.

دو مقام دیگر اسرائیل نیز که روز دوشنبه با این خبرگزاری گفت‌وگو کردند، افزودند کشورشان برای احتمال نوعی از درگیری با حزب‌الله که چند روز طول بکشد، آماده می‌شود.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که ارتش و نهادهای امنیتی به ساکنان اسرائیلی باقی‌مانده در بخش‌هایی از شمال این کشور گفته‌اند که بیشترین هوشیاری را نشان داده و کمترین تردد را داشته باشند.

کاخ سفید حزب‌الله را مسئول حمله به بلندی‌های جولان دانست

از سویی کاخ سفید نیز روز یکشنبه تاکید کرد که حمله راکتی مرگبار به روستای مجدل شمس در بلندی‌های جولان توسط گروه حرب‌الله لبنان انجام شده و آمریکا با مقام‌های لبنانی و اسرائیلی در این زمینه در حال مذاکره است.

در بیانیه‌ای که سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه هفتم مرداد منتشر کرده است،‌ این حمله «هولناک» توصیف شده است.

آدرین واتسون در بیانیه خود گفته است راکت برخورد کرده به روستای دروزی مجدل شمس در بلندی‌های اشغالی جولان از «ناحیه تحت کنترل» حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت ایران، پرتاب شده بود.

روز شنبه بر اثر برخورد یک راکت به یک زمین فوتبال در این روستا ۱۲ تن کشته شدند که اسرائیل می‌گوید بیشتر آنها کودک بودند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا خواستار محکومیت بین‌المللی این حمله شده و خبر داده است که ایالات متحده در تلاش برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک در امتداد «خط آبی» در مرز لبنان و اسرائیل است تا به این حملات «یک بار برای همیشه» پایان دهد.

دروزی‌های ساکن روستای مجدل شمس مراسم تشییع و خاک‌سپاری قربانیان حمله راکتی را روز یکشنبه برگزار کردند.

این در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا نیز با تأکید بر حق اسرائیل در دفاع از شهروندانش افزود: «ما نمی‌خواهیم شاهد تشدید درگیری باشیم. نمی‌خواهیم درگیری گسترش پیدا کند.»

آنتونی بلینکن که در توکیو، پایتخت ژاپن، حضور داشت، گفت دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ غزه می‌تواند به آرام کردن وضعیت در مرز لبنان و اسرائیل نیز کمک کند.

به رغم تلاش میانجی‌گران شامل آمریکا، قطر و مصر برای نهایی کردن آتش‌بس میان اسرائیل و گروه افراطی حماس، هنوز توافقی به دست نیامده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان گروه تروریستی می‌شناسند.

دور جدید مذاکرات برای پایان دادن به جنگ غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیل در رم، پایتخت ایتالیا، آغاز شده است.

اما بر اساس گزارش‌های منتشر شده، رئیس موساد که نماینده اسرائیل در مذاکرات آتش‌بس است، از رم به اسرائیل بازگشته و قرار است مذاکره در روزهای آینده از سر گرفته شود.

بیشتر در این باره: هشدار شدید ایران به اسرائیل پس از حمله موشکی مرگبار در مجدل شمس

همزمان، لبنان خواستار تحققیات بین‌المللی درباره حمله راکتی به بلندی‌های جولان شده است.

وزیر امور خارجه لبنان روز یکشنبه در بیانیه‌ای خواست جامعه بین‌المللی در این زمینه تحقیقاتی آغاز کند یا کمیته سه‌جانبه‌ای با حضور لبنان اسرائیل و یونیفیل، نیروهای صلح‌بان سازمان ملل، برای مذاکره درباره این اتفاق تشکیل شود.

دولت لبنان روز شنبه حمله به غیرنظامیان را محکوم کرده بود.

اسرائیل می‌گوید راکتی که به روستای مجدل شمس برخورد کرد، «ساخت ایران» بوده است و از منطقه‌ای در شمال شبعا در لبنان شلیک شده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، بامداد یکشنبه گفت راکتی که به این زمین فوتبال اصابت کرد «راکت ایرانی فلق۱ با کلاهک بیش از ۵۰ کیلوگرم مواد منفجره» بوده است.

حزب‌الله یکی از اصلی‌ترین گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه است و در پی حمله حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته که باعث آغاز تهاجم نظامی گسترده اسرائیل به نوار غزه شد، درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در امتداد مرزهای دو کشور در حدود ۹ ماه اخیر تقریباً بدون وقفه ادامه داشته است.

اما درگیری‌ها طی هفته‌های اخیر با حملات موشکی و پهپادی و تهدیدهای طرفین علیه یکدیگر، طی هفته‌های گذشته افزایش یافته‌ است.

در حالی که ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروی هوایی این کشور بامداد یکشنبه به‌شماری از اهداف وابسته به حزب‌الله در لبنان حمله کرده است، خبرگزاری فرانسه خبر داده این گروه شبه‌نظامی برخی مواضع خود را تخلیه کرده است.

این خبرگزاری روز یکشنبه به نقل از یک منبع ناشناش نزدیک به حزب‌الله نوشت این گروه مواضعی در جنوب و همچنین بقاع در شرق لبنان را از بیم حملات تلافی‌جویانه اسرائیل تخلیه کرده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل وعده داده است که این کشور «ضربه سختی به دشمن» خواهد زد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز سفر خود به آمریکا را در پی حمله راکتی به بلندی‌های جولان نیمه‌تمام گذاشت و به اسرائیل بازگشت.

او برای تصمیم‌گیری درباره واکنش اسرائیل به این حمله جلسه اضطراری کابینه خود را روز یکشنبه برگزار کرده است.

آقای نتانیاهو پیش از ترک واشینگتن نیز جلسه ویژه‌ای از راه دور با مقامات ارشد نظامی و امنیتی کشور خود در ارتباط با این رویداد برگزار کرد و قول گرفتن بهای سنگین از حزب‌الله را داد.

منابع اسرائیلی می‌گویند حمله تلافی‌جویانه این کشور به لبنان «قطعی» است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز یک‌شنبه اقدام متقابل اسرائیل در برابر حمله به جولان را «زمینه‌ساز توسعه دامنه بی‌ثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه» دانست.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، هاآرتص و رادیو فردا