صدور کیفرخواست علیه سه عضو سپاه و تحریم ۷ نفر به دلیل دخالت در انتخابات آمریکا

نمایی از ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید هفت فرد را به عنوان بخشی از پاسخ هماهنگ دولت ایالات متحده به تلاش‌های ایران برای تاثیرگذاری یا دخالت در دو دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

همزمان دولت ایالات متحده روز جمعه ششم مهر اعلام کرد که علیه سه عضو سپاه پاسداران به دلیل تلاش برای نفوذ سایبری به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و اخلال در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اتهامات کیفری مطرح و علیه آنها اعلام جرم کرده است.

در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر کرد، آمده است که بازیگران حمایت شده توسط دولت ایران، با توسل به انواع فعالیت‌های سایبری مخرب، مانند هک و افشا و فیشینگ هدفمند، تلاش کرده‌اند تا اعتماد به فرآیندها و نهادهای انتخاباتی ایالات متحده را تضعیف و در کمپین‌های سیاسی آمریکا دخالت کند.

کیفرخواست صادر شده نیز جدیدترین تلاش آمریکا برای مقابله با تلاش‌های خارجی در جهت مداخله در انتخابات ریاست جمهوری این کشور است که ۱۵ آبان برگزار خواهد شد.

جمهوری اسلامی پیش‌تر هرگونه دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تکذیب کرده است.

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه گفته بود که مورد حمله هکری ایران قرار گرفته، اما اعلام کرد که مهاجمان نتوانستند به اطلاعات خصوصی دست پیدا کنند.

چندین رسانه خبری نیز اعلام کرده‌اند که از انتشار اسناد داخلی کمپین که به آن‌ها پیشنهاد شده بود، خودداری کرده‌اند.

جلیلی، مسئول عملیات سایبری؛ نفر اول در فهرست‌ تحریم‌ها

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، مسعود جلیلی و دیگر اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، دست کم از ماه مه ۲۰۲۴ تلاش کرده‌اند اطلاعات چندین مقام و مشاور کمپین ریاست جمهوری انتخابات ۲۰۲۴ را بدزدند و آنها را در اختیار رسانه‌ها یا افراد دیگر قرار دهند.

این اقدامات با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آتی ایالت متحده و نفوذ به زیرساخت‌های فنی توسط «جلیلی» انجام می‌گیرد.

او همچنین مسئول عملیات سایبری مخربی معرفی شده که در سال ۲۰۲۲ یک مقام سابق دولت ایالات متحده را هدف قرار داده است. در این سال، آقای جلیلی در تلاش برای به خطر انداختن حساب‌های شخصی این مقام سابق آمریکایی از راه فیشینگ اقدام کرده است.

بر این اساس وزارت خزانه‌داری آمریکا اموال مسعود جلیلی را توقیف و حساب‌های او را مسدود کرده است.

علاوه بر این وزارت دادگستری کیفرخواستی برای او و دو همدستش که از اعضای سپاه پاسداران هستند صادر کرده و تحت برنامه «پاداش برای عدالت» وزارت امورخارجه برای افشای اطلاعاتی از آنها تا سقف ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

تحریم چند کارمند و مدیر اجرایی شرکت «ایمن‌نت پاسارگاد»

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین چند کارمند و مدیر اجرایی یک شرکت سایبری ایرانی را به دلیل دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا به فهرست‌ تحریمی‌های خود افزود.

بر این اساس در فهرست تازه‌ترین تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا به جز مسعود جلیلی، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شش تن از کارکنان شرکت امنیت سایبری«ایمن‌نت پاسارگارد» نیز قرار گرفته‌اند؛ شرکتی که پیشتر با نام «نت پیگرد سماوات» شناخته می شد.

بیشتر در این باره: آمریکا علیه هکرهای ایرانی به دلیل نفوذ به ستاد ترامپ «اعلام جرم می‌کند»

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که این افراد تلاش کرده‌اند طی عملیاتی سایبری، به ارعاب و تضعیف اعتماد را‌ی‌دهندگان آمریکایی بپردازند و تلاش کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده، اختلاف و تفرقه ایجاد کنند.

در نوامبر ۲۰۲۱، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، شرکت «امنیت پاسارگاد» را یک شرکت سایبری در تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده معرفی کرد و پنج کارمند این شرکت را به دلیل اقدام، یا ادعای اقدام، به نام یا به نمایندگی از این شرکت، تحریم کرد.

علی مهدویان، فاطمه صادقی و الهه یزدی سه تن از کارمندان تحریم شده این شرکت هستند که پیشتر و در نوامبر ۲۰۲۳ نام آنها در فهرست برنامه «پاداش برای عدالت» وزارت امور خارجه آمریکا نیز قرار گرفته بود.

مهدی رحیمی حاجی‌آبادی، محمدحسین عبدالرحیمی و رحمت‌الله عسکری‌زاده نیز دیگر کارمندان تحریم شده شرکت «ایمن نت پاسارگاد» هستند که اموال و املاک تمامی این افراد توقیف شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین در اطلاعیه خود اعلام کرده که شرکت «نت پیگرد سماوات» در یک کمپین سایبری مخرب برای دسترسی و کاشت بدافزار در سیستم‌های رایانه‌ای ماموران ضدجاسوسی فعلی و سابق ایالات متحده شرکت داشته است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا احتمالا شرکت «نت پی‌گرد سماوات» پس از افشای هویتش، برای فرار از تحریم‌ها و ادامه فعالیت‌های مخرب سایبری به «ایمن‌نت پاسارگارد» تغییر نام داده است.

با استفاده از بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا و رویترز؛ س.ب/ ع.م