آمریکا بار دیگر ایران، روسیه و چین را به اخلال در انتخابات این کشور متهم کرد

گزارش سالانه وزارت امنیت داخلی ایالات متحده می‌گوید که دولت‌های ایران، روسیه و چین برای انتشار اطلاعات جعلی و یا تفرقه‌افکنانه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به طور فزاینده‌ای از هوش مصنوعی بهره می‌برند.

این ارزیابی سالانه که روز چهارشنبه یازدهم مهرماه منتشر شد تاکید می‌کند که این بازیگران خارجی در تلاش هستند که با استفاده از هوش مصنوعی دست به اخلال در انتخابات پنجم نوامبر در‌آمریکا بزنند.

بر اساس گزارش وزارت امنیت داخلی، «بازیگران روسی» داستان‌هایی را در مورد ورود مهاجران به ایالات متحده ساخته و پرداخته‌اند و از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد وب‌سایت‌هایی جعلی استفاده کرده‌اند که به نظر می‌رسد رسانه‌هایی معتبر و مستقر در ایالات متحده هستند.

وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌گوید که ایران «به طور فزاینده‌ای» برای نفوذ تلاش می‌کند. به طور مثال عوامل ایرانی به عنوان فعالان آنلاین برای تشویق اعتراضاتی که درباره درگیری‌ها در غزه شکل گرفت، ظاهر شدند.

سخنگوی کاخ سفید، تیرماه گذشته جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که به‌دنبال سوءاستفاده از اعتراض‌های مرتبط با جنگ غزه در ایالات متحده است و این رفتار را غیرقابل قبول دانست.

این هشدار پس از آن داده شد که مدیر اطلاعات ملی آمریکا از فعالیت‌های سایبری ایران و سوءاستفاده عوامل تهران از اعتراضات علیه اسرائیل در جنگ غزه خبر داده بودند.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که رقابت‌های انتخاباتی میان کامالاهریس نامزد دموکرات‌ها و معاون رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ نامزدجمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده به نقطه حساس خود رسیده و اقداماتی از این دست می‌تواند به تنش‌های میان دو حزب دامن بزند و فرصت‌هایی را برای دشمنان خارجی ایالات متحده فراهم کند تا روند دموکراتیک در این کشور را مختل کنند.

بیشتر در این باره: دولت بایدن علیه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا اقدامات تنبیهی وضع کرد

ارزیابی وزارت امنیت داخلی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که روسیه، ایران و چین از ترکیبی از تاکتیک‌های خرابکارانه اعلام نشده و قهری به منظور جستجوی فرصت‌های جدید برای تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک ایالات متحده و انسجام اجتماعی داخلی استفاده خواهند کرد.

هدف اين کارزارها معمولا برجسته کردن موضوعات سياسی اختلاف برانگيز مثل مهاجرت، جرايم و در ماه‌های اخير جنگ غزه و دامن زدن به اختلاف نظرها است.

بیشتر در این باره: مقام آمریکایی: ایران برای تأثیرگذاری در این دوره از انتخابات آمریکا فعال‌تر شده

این گزارش همچنین با اشاره به افراط گرایان خشونت‌طلب داخلی در آمریکا، تاکید می‌کند که آنها می‌توانند با اقدامات خشونت‌آمیز خود با هدف ایجاد ترس در میان رای‌دهندگان، نامزدها، و کارکنان انتخاباتی به روند اختلال در روند انتخابات دامن بزنند.

پیشتر نیز در اردیبهشت ماه گذشته آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در نشستی در سنای آمریکا گفته بود که روسیه، چین و ایران در تلاشند تا بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ تاثیر بگذارند.

به گفته مدیر اطلاعات ملی آمریکا نوآوری‌ها در هوش مصنوعی به بازیگران خارجی این امکان را می‌دهد که پیام‌های سیاسی به ظاهر معتبر را در مقیاس بزرگ‌تر و با محتوایی متناسب با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف تولید کنند.