تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در واکنش به حمله موشکی به اسرائیل

دولت ایالات متحده از گسترش تحریم‌ها علیه نفت و پتروشیمی ایران در واکنش به حمله موشکی تهران به اسرائیل خبر داد.

وزارت‌های خزانه‌داری و خارجه آمریکا فهرست این تحریم‌ها را شامگاه جمعه ۲۰ مهرماه اعلام کردند.

به گزارش رویترز، تحریم‌های جدید بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران را هدف قرار داده و هدف از آنها محروم کردن حکومت ایران از تامین مالی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده پیش از این به صراحت تاکید کرده بود حمله خطرناک موشکی ایران به اسرائیل با عواقب سختی روبه‌رو خواهد شد.

آقای سالیوان با بیان اینکه «این حمله تل‌آویو، پرجمعیت‌ترین شهر اسرائیل، را هدف قرار داد و می‌توانست صدها اگر نه هزاران انسان بی‌گناه را به قتل برساند» نوشت: خوشبختانه این حمله به مدد همکاری ارتش ایالات متحده با نیروهای دفاعی اسرائیل شکست خورد و بی‌اثر شد.

ایران شامگاه دهم مهرماه حدود ۲۰۰ موشک به سوی اسرائیل شلیک کرد و اسرائیل متعهد شده است که به آن حمله پاسخ خواهد داد.

این دومین حمله موشکی ایران به اسرائیل بود و به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه و حسن نصرالله در تهران و بیروت صورت گرفت.

حمله قبلی ایران به اسرائیل نیمه‌شب ۲۵ فروردین و در پاسخ به حمله به کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت.

بر اساس بیانیه مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تحریم‌های جدید از جمله شامل اقداماتی علیه «ناوگان ارواح» است که نفت ایران را به طور غیرقانونی به سوی خریداران در سراسر جهان حمل می‌کند.

جیک سالیوان در بیانیه خود تاکید کرده است که دولت جو بایدن «حتی یک تحریم علیه ایران را لغو نکرده و بیش از ۷۰۰ فرد و نهاد مرتبط با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و حمایت از تروریسم در سراسر خاورمیانه و جهان وضع کرده است».

همچنین به نوشته جیک سالیوان، تحریم‌های جدید ایالات متحده در هماهنگی با متحدان و شرکای واشینگتن وضع شده، و این کشورها نیز اقدامات خود را برای پاسخ به ایران در روزهای آینده اعلام خواهند کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت خارجه آمریکا فهرست‌های کاملی از تحریم‌های جدید خود علیه ایران را منتشر کرده‌اند.

تحریم‌های وزارت خزانه‌داری:

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدید را شامل ۱۶ شرکت و ۱۷ کشتی که در حمل و نقل محصولات نفتی و پتروشیمی ایران مشارکت داشته‌اند اعلام کرد.

- شرکت دریانوردی مَکس مستقر در امارات متحده عربی و سه کشتی تحت مدیریت این شرکت به نام‌های کارناتیک، بندیگو و سلویا.

به نوشته وزرات خزانه‌داری این شرکت و کشتی‌های زیرمجموعه‌اش تنها در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۲ انتقال نفت ایران از طریق کشتی به کشتی را انجام دادند؛ بیشتر این نفت بعدا به پالایشگاه‌های چین ارسال شد.

- کشتی لونا پرایم با نام قبلی سلین متعلق و تحت مدیریت شرکت کثی هاروست مستقر در کره جنوبی. این کشتی نیز نفت ایران را به چند پالایشگاه در جمهوری خلق چین منتقل کرده و همچنین انتقال کشتی به کشتی را با یک نفتکش ایران در نزدیکی سنگاپور انجام داد تا ده‌ها هزار تن نفت خام سنگین ایران را حمل کند.

- شرکت کشتیرانی ایلزا، مستقر در لیبریا، در انتقال صدها هزار بشکه میعانات گازی از یک کشتی ایرانی و همچنین انتقال کشتی به کشتی در نزدیکی سنگاپور برای انتقال ده‌ها هزار تن میعانات گازی پارس جنوبی مشارکت داشته است.

- شرکت بازرگانی فراورده‌های نفتی جزیره داس، مستقر در امارات، به عنوان گیرنده اسناد محموله جعلی، میلیون‌ها بشکه نفت خام ایران را به عنوان نفت امارات جا زده و همچنین فعالیت‌های حمل و نقل برای چندین محموله نفت ایران با شرکت نفت چین زیر نام ایالات متحده هماهنگ کرده است و اثر شرکت ملی نفت ایران در این محموله‌ها را مخدوش کرده است.

- شرکت مدیریت و عملیات کشتیرانی «هری ویکتور» که کشتی‌های گوودوین، انهانا و وِن‌یائو را مدیریت می‌کند چندین محموله پتروشیمی ایران را برای شرکت پتروشیمی تریلیانس ایران حمل کرده است.

تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا:

وزارت خارجه ایالات متحده نیز از تحریم شش شرکت و شش کشتی فعال در تجارت نفت و پتروشیمی ایران خبر داد.

- شرکت مدیریت اینجن، مستقر در سورینام که در حمل و نقل نفت ایران به عنوان مدیر تجاری هورنت فعالیت می‌کند.

- شرکت استرانگ روتز پروایدر، مستقر در سورینام، که به عنوان مدیر تجاری برگ در حمل و نقل نفت ایران فعالیت می‌کند.

- شرکت گلیزینگ فیوچر، مستقر در سورینام، که در حمل و نقل نفت ایران به عنوان مدیر تجاری وُراس فعالیت می‌کند.

- شرکت هندی گابارو که به عنوان مدیر فنی هورنت در زمینه حمل و نقل نفت ایران فعالیت می‌کند.

- شرکت الیا سندیرین، مستقر در مالزی، اکه در حمل و نقل نفت ایران به عنوان مدیر تجاری شانای کویین فعالیت می‌کند.

- شرکت سیلیا آرمز، مستقر در چین، که در حمل و نقل نفت ایران به عنوان مدیر تجاری اکتانز فعالیت می‌کند.

- وزارت خارجه آمریکا همچنین شش کشتی هورنت، بِرگ ۱، وُراس، شانای کویین، کارول و اُکتانز را نیز مشمول تحریم قرار داده است.