مقام آمریکایی از تلاش عوامل خارجی برای بی‌اعتبار کردن انتخابات امسال خبر داد

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید عوامل و کشورهای متخاصم در تلاش هستند تا اعتبار و نتایج رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را زیر سوال ببرند.

او درعین حال تأکید کرد که سیستم رای‌گیری در آمریکا بیش از هر زمان دیگری امن و کارآمد است.

این مقام اطلاعاتی که نخواست نامش قید شود روز سه‌شنبه ۱۷ مهر در گفتگو با خبرنگاران در مورد اقدامات روسیه، چین، ایران و کوبا با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا و نتایج آن خاطر نشان کرد که به احتمال فراوان «عوامل خارجی تأثیرگذار» تلاش خواهند کرد در مورد نتایج رای‌گیری تردید ایجاد کنند.

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در ماه‌های اخیر اعلام کردند که روسیه و ایران از مدتی پیش اقدامات خود برای تأثیرگذاری بر کارزار انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرده و چین نیز تلاش کرده است در چند رای‌گیری دیگر، از جمله کارزار انتخاباتی کنگره، تأثیر بگذارد.

بیشتر در این باره: آمریکا بار دیگر ایران، روسیه و چین را به اخلال در انتخابات متهم کرد

مقام اطلاعاتی آمریکا افزود که عوامل خارجی به احتمال فراوان تلاش خواهند کرد از «عدم قطعیت در فضای انتخاباتی که نتیجه رقابت نزدیک نامزدها است» برای زیرسئوال بردن اعتماد افکارعمومی به صحت و اعتبار روند انتخابات سوءاستفاده کرده و اختلاف‌ها در میان مردم را تشدید کنند.

به گفته او یکی از اهداف مهم روسیه تشویق رای‌دهندگان آمریکایی به مخالفت با سیاست حمایت از اوکراین است و عوامل وابسته به حکومت چین نیز روی رقابت‌های انتخاباتی مربوط به رای‌گیری‌های دیگر از جمله اعضای کنگره تمرکز کرده‌اند.

او افزود که هدف حکومت چین تضعیف آن دسته از نامزدان عضویت در مجالس قانونگذاری، ورای تعلق حزبی آن‌ها، است که برای منافع مهم پکن، به خصوص در ارتباط با تایوان، خطرناک تلقی می‌شوند.

مقام آمریکایی در مورد میزان تأثیر گذاری این اقدامات ارزیابی مشخصی ارائه نداد.

حمایت آمریکا از تایوان که چین آن را بخشی از قلمرو تاریخی خود می‌داند همواره یکی از کانون‌های تنش در روابط پکن و واشینگتن بوده است.

سخنگوی سفارت چین در واشینگتن اظهارات مقام آمریکایی را «ادعاهای بی‌اساس» توصیف کرد و افزود: «چین هیچ علاقه‌ای به انتخابات کنگره آمریکا ندارد و ما نه قصد داریم و نه به هیچ عنوان در آن دخالت خواهیم کرد.»

نهادهای اطلاعات و امنیتی آمریکا تاکنون هیچ‌گونه اقدامی از سوی عوامل وابسته به ایران برای تأثیرگذاری بر انتخابات ایالتی و کنگره مشاهده نکرده‌اند ولی معتقدند که یکی از اهداف تبلیغات ایران تشویق افکار عمومی به رای دادن به کاملاً هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد حزب دمکرات است.

بیشتر در این باره: مقام آمریکایی: ایران برای تأثیرگذاری در این دوره از انتخابات آمریکا فعال‌تر شده

این ارزیابی از اقدامات ایران که مربوط به جدیدترین گزارش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در ماه سپتامبر است از آن زمان تاکنون تغییر نکرده است.

در همان زمان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا گفتند که شواهد نشان می‌دهد مسکو سیاست تضعیف کامالا هریس در برابر دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، را دنبال می‌کند.

مقام اطلاعاتی آمریکا گفت کشورهای خارجی تلاش می‌کنند از طریق تریبون‌های داخلی، که خواسته یا ناخواسته به این تبلیغات دامن می‌زنند، حول موضوعاتی نظیر مهاجرت، سقط جنین و حقوق جنسیتی در جامعه آمریکا شکاف ایجاد کنند.

به گفته این مقام کوبا نیز به احتمال فراوان تلاش خواهد کرد در شبکه‌های اجتماعی لاتین‌تبارها و اسپانیایی زبانان را تحت تأثیر قرار داده و نامزدهایی را تقویت کند که به منافع آن کشور نگاه مساعدی دارند.

نهادهای مسئول دولت فدرال به نامزدها، مسئولان کارزارهای انتخاباتی و مقامات نهادهای مدیریت انتخابات برای مقابله با تأثیرگذاری عوامل خارجی، از جمله روسیه، ایران و چین، سه برابر انتخابات قبلی راهنمایی‌های ضروری داده‌اند.

به گفته نهادهای اطلاعاتی و امنیتی سیستم رای‌گیری و کارمندان آن بیش از هر زمان دیگری در گذشته امن و کارآمد است.

یک مقام آژانس امنیت سایبری و زیرساختی آمریکا نیز گفت: «زیرساخت و شبکه رای‌گیری اکنون از هر انتخابات دیگری در گذشته امن‌تر است و ما معتقدیم که نهادهای انتخاباتی و کارمندان آن‌ها برای مقابله با هر حادثه‌ای از گذشته آماده‌تر هستند.»