مدیر اف‌بی‌آی: چین بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا است

کریس رِی، مدیر اف‌بی‌آی

مدیر اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه در یک سخنرانی حکومت چین را «تهدیدی بزرگ و درازمدت» برای ایالات متحده توصیف کرد.

کریستوفر ری که در موسسه هادسن سخنرانی می‌کرد، مشخصا از جاسوسی و سرقت دارایی‌های معنوی توسط دولت چین نام برد.

مدیر اف‌بی‌‌آی همچنین گفته است: چین خانواده‌های منتقدان دولت را که ساکن کشورهای خارجی هستند تهدید می‌کند تا آنها را با اجبار به کشور بازگرداند.

او از شهروندان چینی که در آمریکا زندگی می‌کنند خواست در صورتی که دولت پکن تلاش کند آنها را به کشور بازگرداند، فورا با «اف‌بی‌آی» تماس بگیرند.

به گفته آقای ری، کارزار اجبار منتقدان دولت برای کشاندن به چین توسط شی جین‌پینگ رئیس‌‌جمهوری این کشور رهبری می‌شود.

مدیر اف‌بی‌آی اتهامات آمریکا علیه چین مبنی بر جاسوسی، سرقت سایبری، باج‌خواهی و توسل به دیگر روش‌ها برای گرفتن جای ایالات متحده به عنوان «ابرقدرت اقتصادی و فن‌آوری» در جهان را تکرار کرد.

چین تاکنون حملات سایبری و جاسوسی علیه آمریکا را رد کرده است.

بیشتر در این باره: پومپئو: آمریکا ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی چینی از جمله تیک تاک را بررسی می‌کند

آقای ری می‌گوید:‌ شی جین‌پینگ رهبری برنامه‌ای موسوم به «شکار روباه» را بر عهده گرفته که هدف آن تهدید و اجبار مخالفان دولت برای بازگرداندن آنها به کشور و ساکت کردن منتقدان سیاسی و حقوق بشر چین است.

او افزود:‌ صدها قربانی برنامه «شکار روباه» در آمریکا زندگی می‌کنند؛ بسیاری از آنها شهروند آمریکا هستند یا کارت سبز دارند: «دولت چین در تلاش برای بازگرداندن آنها به کشور است و راه‌هایی که برای این منظور به کار می‌بندد، هولناک است.»

به گفته مدیر اف‌بی‌آی، در یک مورد که دولت چین موفق به پیدا کردن یکی از اهداف مورد نظرش برای بازگرداندن به کشور نشد، ماموری برای ملاقات با خانواده او فرستاد که حاوی پیامی برای این منتقد بود: «دو راه پیش روی توست؛ یا به چین بازگرد یا خودکشی کن».

وی گفت نیمی از پنج هزار پرونده‌ ضدجاسوسی که در آمریکا گشوده شده است، مربوط به چین است و اداره تحقیقات فدرال آمریکا هر ۱۰ ساعت یک بار یک پرونده تازه ضدجاسوسی علیه چین باز می‌کند.

منابع: رویترز، سایت رسمی اف‌بی‌آی، الجزیره/ ف. ق./ ف. دو