مجلس نمایندگان آمریکا در مورد کمک ۱۷.۶ میلیارد دلاری به اسرائیل رأی‌گیری خواهد کرد

ساختمان کنگره ایالات متحده

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خبر داد که این مجلس این هفته در مورد بسته کمکی ۱۷.۶ میلیارد دلاری به اسرائیل رأی‌گیری خواهد کرد.

این خبر در آستانه ورود جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس به ماه پنجم خود، منتشر می‌شود. ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را گروهی تروریستی می‌دانند.

رئیس‌جمهور آمریکا اما این تصمیم مجلس نمایندگان را «آخرین مانور سیاسی مضحک» جمهوری‌خواهان کنگره نامید.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، شنبه ۱۴ بهمن گفت او و جمهوری‌خواهان بیش از این در انتظار بررسی بسته کلی که کمک به اوکراین در جنگ در برابر روسیه و مسئله تدابیر امنیتی برای مرزهای آمریکا را نیز دربر بگیرد، نخواهند نشست.

دولت بایدن امیدوار بود که با دستیابی به سازش با کنگره، بودجه کلی ۱۰۶ میلیارد دلاری را تصویب کند که هم تدابیر مرزی در مقابله با مهاجرت فزاینده از مرزهای جنوبی به آمریکا را سامان دهد و هم کمک نظامی به اوکراین و اسرائیل را که هر دو درگیر جنگ هستند، نهایی کند. لایحه مورد نظر دولت شامل کمک به تایوان برای دفاع از خود برابر خطرات ناشی از چین نیز بود.

آقای جانسون در نامه روز شنبه به هم‌حزبی‌های خود در کنگره نوشت بسته پیشنهادی دولت که در مجلس سنا تصویب شده، مورد موافقت مجلس نمایندگان قرار نخواهد گرفت زیرا در خصوص مقابله با مهاجران غیرقانونی «به اندازه کافی سخت‌گیرانه نیست».

او افزود در شرایطی که امکان بررسی سریع لایحه دولت از بین رفته و مجلس سنا در پیشبرد به‌موقع قوانین مناسب ناکام بوده، مجلس در روزهای آتی بسته تکمیلی مستقلی را برای حمایت از اسرائیل تصویب خواهد کرد.

مایک جانسون تأکید کرد که اسرائیل با «شرایطی خطرناک» مواجه است و زمان آن است که مجلس نمایندگان قدرت رهبری خود را نشان دهد.

چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا که در اکثریت هستند، گفته که او و هم‌حزبی‌های جو بایدن همچنان ترجیح می‌دهند یک بسته کلی تصویب شود که در کنار کمک به اوکراین و اسرائیل، مجموعه‌ای از محدودیت‌های مهاجرتی تازه را نیز دربر بگیرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پیشتر گفته بود رئیس‌جمهور بسته‌ای را که تنها در آن کمک به اسرائیل تصویب شده باشد، «وتو خواهد کرد».

جو بایدن که روز شنبه برای رقابت مقدماتی ریاست‌جمهوری درون‌حزبی در کارولینای جنوبی حضور داشت، در سخنرانی پیروزی خود در این ایالت تصمیم رئیس مجلس نمایندگان برای بررسی بسته مستقل کمک به اسرائیل را «آخرین مانور سیاسی مضحک» از سوی جمهوری‌خواهان نامید.

بیشتر در این باره: برگزاری نشست «گروه بین‌المللی حمایت از اوکراین»؛ پنتاگون «دیگر پولی برای حمایت از کی‌یف ندارد»

آقای بایدن گفت دولت او ماه‌ها با گروهی از سناتورها از هر دو حزب برای توافق امنیت ملی که امنیت مرزهای آمریکا را تأمین کرده و در ضمن از دو کشور متحد خود، اوکراین و اسرائیل، حمایت کند، کار کرده بود.

جو بایدن گفت: «امنیت اسرائیل باید مقدس باشد نه یک بازی سیاسی». او افزود: ما به‌شدت از این ترفند که هیچ کمکی به تأمین امنیت مرزها نمی‌کند، و به مردم اوکراین در دفاع از خود در برابر تجاوزات (ولادیمیر) پوتین کمکی ارائه نمی‌کند، جلوگیری خواهیم کرد».

آقای بایدن گفت لایحه مورد نظر او باید شامل کمک بشردوستانه به شهروندان فلسطینی هم باشد «که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند».

جو بایدن در ماه نخست جنگ اسرائیل با حماس، در سفر به اسرائیل ضمن تأکید بر پشتیبانی قاطع آمریکا از این هم‌پیمان خود، اعلام کرد کمک ۱۴.۳ میلیارد دلاری به اسرائیل را به کنگره ارائه خواهد کرد.

مایک جانسون اما رقم ۱۷.۶ میلیارد دلاری را برای بسته پیشنهادی و تصویب در مجلس نمایندگان ذکر کرد.

مفاد بسته جدید از سوی کن کالوِرت، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا، تنظیم شده و به مجلس ارائه خواهد شد.

این رقم شامل ۳.۳ میلیارد دلار اضافی برای تأمین بودجه مورد نیاز جهت اقدامات نظامی احتمالی آمریکا در خاورمیانه در حمایت از اسرائیل خواهد بود.

همچنین یک رقم ۲۰۰ میلیون دلاری در بسته مورد نظر جمهوری‌خواهان برای مراقبت از جان پرسنل آمریکایی و تخلیه شهروندان آن کشور در شرایط جنگی خاورمیانه درنظر گرفته شده است.

ارزیابی شده که مجلس نمایندگان روز ۱۸ بهمن بسته کمکی به اسرائیل را به بحث و رأی‌گیری بگذارد.

سیاستمداران آمریکا به اعطای کمک به اسرائیل بیش از یاری‌رسانی به اوکراین اقبال نشان داده و از تأخیر ایجادشده در تصویب این کمک ناخشنود هستند.

برد اشنایدر، یک عضو مجلس نمایندگان، روز شنبه در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر رأی موافق خود به این بسته، گفت: «اسرائیل در حالی که در یک جنگ وجودی علیه حماس، یک گروه تروریستی و نسل‌کش قرار دارد، از سوی حزب‌الله لبنان و سایر نیروهای نیابتی ایران در سوریه، یمن و هسته‌های تروریستی در کرانه باختری هدف قرار گرفته» و «شکی نیست که آمریکا باید از متحد خود حمایت کند».

«ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه» روز شنبه در بیانیه‌ای مجلس نمایندگان را تشویق کرد که این بسته «به سرعت به قانون برای حمایت از بزرگ‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه» تبدیل شود زیرا «اسرائیل برای شکست تروریسم و مراقبت از شهروندان خود به آن نیاز دارد.»

با استفاده از: گاردین، بلومبرگ، یدیعوت آحرونوت، اسرائیل هیوم؛ ف.ر / پ.پ