آمریکا ۱۴ شرکت و فرد را در چهار کشور به‌دلیل همکاری با برنامه پهپادی سپاه پاسداران تحریم کرد

آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ آذر اعلام کرد شبکه‌ای شامل ۱۰ نهاد و چهار شخص حقیقی که با تولید و تأمین قطعات برای پهپادهای تهاجمی ایران ارتباط مستقیم دارند را تحریم کرده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است این شبکه در ایران،‌ مالزی، ‌هنگ‌کنگ و اندونزی فعال است و تهیه قطعاتی به ارزش «صدها هزار دلار» را برای سازمان جهاد خودکفایی وابسته به نیروی هوافضای سپاه پاسداران و برنامه پهپادی‌اش بر عهده دارد.

این بیانیه می‌افزاید تولید غیرقانونی و تکثیر هواپیماهای بدون سرنشین مرگبار ایران و تحویل آن‌ها به نیروهای نیابتی‌ خود و همچنین روسیه، «تنش‌ها را افزایش داده، درگیری‌ها را طولانی کرده و ثبات را به خطر انداخته است.»

حسین هاتفی اردکانی که رئیس هیئت مدیره شرکت «کاوان الکترونیک» معرفی شده است، همراه با مهدی دهقانی محمدآبادی، مدیرعامل این شرکت، و غلامرضا ابراهیم‌زاده اردکانی در فهرست تحریم‌های جدید ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید حسین هاتفی اردکانی مدیریت شرکتی دیگر به نام «طیف تدبیر» ‌را نیز برعهده دارد و همچنین مالک شرکتی دیگر به نام «بسامد الکترونیک» است که این شرکت‌ها نیز تحریم شده‌اند.

«شرکت صنعتی سامان» وابسته به جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران نیز تحریم شده و وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این شرکت به طور مستقیم با شرکت کاوان الکترونیک قرارداد بسته است تا قطعات «سروو موتور» پهپادها را تولید و تأمین کند.

بر اساس این گزارش،‌ اردکانی و ابراهیم‌زاده از شرکتی در مالزی به نام «اسکای‌لاین» و شرکتی در هنگ‌کنگ به نام «دیراک» برای تأمین آنتن پهپادها استفاده کرده‌اند و شرکتی دیگر به نام «ای‌آس‌ام تک» که در مالزی و هنگ‌کنگ مستقر است در تهیه قطعات اندازه‌گیری اینرسی نقش داشته است.

شرکت دیگری که تحریم شده است،‌ «آرتا ویو» نام دارد که در مالزی و هنگ‌کنگ دفتر دارد و بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، برای تهیه بیش از یک هزار سروو موتور پهپادها از آن استفاده شده است.

شرکت «نوا هابیز» مستقر در مالزی نیز در زمینه تامین قطعات دیگر مانند موتورهای الکتریکی، پمپ‌های سوخت برقی و سروو موتور برای شبکه اردکانی فعالیت کرده است.

همچنین شرکتی در اندونزی به نام «سورابایا هابی»‌ کار انتقال دست‌کم ۱۰۰ سروو موتور پهپادها برای شرکت «پیشگام الکترونیک صفه» را تسهیل کرده است؛ شرکتی که اوایل پاییز امسال در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

مالک شرکت «سورابایا هابی»‌ با نام آکونگ سوریا دوانتو دیگر فرد تحریم‌‌شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا است.

بیشتر در این باره: آمریکا دو فرد و پنج شرکت ایرانی و خارجی را به‌دلیل تامین قطعات پهپاد برای سپاه پاسداران تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اوایل مهرماه نیز دو فرد و پنج شرکت مستقر در امارات، ترکیه، هنگ‌کنگ و ایران را به‌دلیل کمک به سپاه پاسداران برای خرید قطعات حساس مورد نیاز برای ساخت پهپاد، تحریم کرده بود.

پیش از آن، در اواخر شهریور، نیز هفت فرد و چهار نهاد مرتبط با برنامه توسعه پهپادها و هواپیماهای نظامی در ایران، روسیه، چین و ترکیه توسط آمریکا تحریم شده بودند.

واشینگتن مدت‌ها است که تهران را به تأمین پهپادهای انتحاری برای روسیه در حمله به اوکراین متهم می‌کند و در مقابل مقام‌های ایرانی این اقدام را تکذیب می‌کنند.

با استفاده از بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا و گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر