نرخ تورم در آمریکا به بالاترین سطح در ۴۰ سال گذشته رسید

افزایش چشمگیر تورم باعث شده است بسیاری از شهروندان آمریکایی در تامین مواد غذایی، سوخت، اجاره‎خانه و هزینه‌های مراقبت از کودکان دچار مشکل شوند

نرخ تورم در آمریکا طی ماه ژانویه نسبت به ماه مشابه پارسال حدود ۷.۵ درصد بوده که بیشترین رشد از سال ۱۹۸۲ بوده است.

آمارهای وزارت کار ایالات متحده آمریکا که روز پنج‌شنبه ۲۱ بهمن منتشر شد، نشان می‌دهد قیمت برخی کالاها و خدمات رشد چشمگیری داشته است؛ از جمله قیمت خودروها و کامیون‌های کار کرده، بیش از ۴۰ درصد، قیمت هتل‌ها بیش از ۲۰ درصد، قیمت مبلمان حدود ۱۷ درصد و گوشت قرمز حدود ۱۶ درصد رشد داشته است.

قیمت تخم مرغ، برق و لوازم خانگی نیز بین ۱۰ تا ۱۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کسری عرضه کالا و کمبود کارگر، کمک‌های مالی هنگفت دولت، پایین بودن بیش از حد نرخ بهره بانکی و افزایش خرید خانوارها باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

همچنین افزایش دستمزدها نیز به بالاترین سطح طی ۲۰ سال گذشته رسیده است و شرکت‌ها برای جبران آن قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید افزایش چشمگیر تورم باعث شده است بسیاری از شهروندان آمریکایی در تامین مواد غذایی، سوخت، اجاره‎خانه و هزینه‌های مراقبت از کودکان دچار مشکل شوند.

اتحادیه اروپا نیز اخیرا گزارش داد که نرخ تورم کشورهای عضو این اتحادیه در دسامبر پارسال به ۵ درصد رسیده و برای ژانویه سال جاری ۵.۱ درصد تخمین زده می‌شود.

دقیقا مشخص نیست افزایش قیمت‌ها در اتحادیه اروپا و آمریکا تا کی ادامه داشته باشد اما بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در آمریکا طی سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۶ درصد و برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا حدود ۱ تا ۲ درصد خواهد بود.

با استفاده از گزارش‌های وزارت کار آمریکا، آسوشیتدپرس، یورواستات، صندوق بین‌المللی پول/د.خ/ک.ر