ناو آمریکایی یک پهپاد حوثی‌ها را در دریای سرخ سرنگون کرد

تصویر آرشیوی از ناو آمریکایی «یواس‌اس لابون»

آمریکا و بریتانیا در اعلام‌های جداگانه از حملات جدید گروه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در دریای سرخ علیه کشتی‌ها خبر دادند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز شنبه ۱۶ دی خبر داد که ناو آمریکایی «یواس‌اس لابون» بامداد شنبه یک هواپیمای بدون سرنشین شلیک‌شده توسط حوثی‌ها را در «دفاع از خود» در جنوب دریای سرخ سرنگون کرده است.

در بیانیه سنتکام اشاره شده است در این حمله پهپادی حوثی‌ها کسی آسیب ندیده است.

این ستاد فرماندهی روز دهم دی گفته بود در پاسخ به درخواست کمک کشتی دانمارکی «مرسک-هانگژو» در دریای سرخ،‌با شلیک به سمت سه قایقِ متعلق به حوثی‌های یمن، این قایق‌ها و خدمه آنها را غرق کرده است.

از سوی دیگر سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) روز شنبه اعلام کرد شش شناور کوچک منسوب به حوثی ها به یک کشتی تجاری در پنجاه مایل دریایی فاصله از شهر مُخا یمن در دریای سرح نزدیک شده بودند.

در بیانیه این سازمان آمده این قایق‌ها بعد از مدتی محل را ترک کردند و به کشتی تجاری یاد شده و خدمه آن آسیبی وارد نشد.

بیشتر در این باره: هشدار آمریکا و متحدانش: اگر حوثی‌ها به تهدیدهای خود ادامه دهند، عواقبش را خواهند دید

این تحولات دو روز بعد از هشدار ۱۲ کشور شامل ایالات متحده به حوثی‌ها رخ داده است.

این کشورها در بیانیه مشترکی به حوثی‌ها هشدار دادند که اگر به تهدیدها و حملات خود علیه کشتی‌رانی تجاری در دریای سرخ ادامه دهند، عواقبش را خواهند دید.

این بیانیه را دولت‌های ایالات متحده، استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزیلند و بریتانیا امضا کردند.

حوثی‌های یمن از زمان آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، با ادعای حمایت از حماس، حملاتی را علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام داده‌اند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز ۱۳ دی‌ از شبه نظامیان حوثی‌ یمن خواستند که به حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن پایان دهند.