دربارهٔ تجهیزات نظامی آمریکا در خاورمیانه چه می‌دانیم؟

پرواز یک جنگنده‌ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت از عرشه ناو هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکلن»

با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به‌ویژه پس از تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به حمله علیه اسرائیل، ایالات متحده آمریکا حضور نظامی‌اش را در منطقه افزایش داده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز ۲۳ مرداد در تماس تلفنی با یووا گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، بر پایبندی ایالات متحده بر دفاع از این کشور تأکید کرد.

پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، که روز دهم مرداد در تهران اتفاق افتاد، جمهوری اسلامی ایران بیش از دو هفته است که تهدید به اقدام انتقام‌جویانه علیه اسرائیل را تکرار می‌کند.

گروه حماس، که در فهرست تروریستی آمریکا و اروپا قرار دارد، و ایران هر دو اسرائیل را به ترور اسماعیل هنیه متهم می‌کنند. اسرائیل تا کنون این اتهام را رد یا تأیید نکرده است.

از سوی دیگر، روز هشتم مرداد، فواد شکر، عالی‌ترین مقام نظامی حزب‌الله لبنان، در حمله هوایی اسرائیل به منطقه ضاحیه در حومه جنوبی پایتخت لبنان کشته شد. حزب‌الله نیز وعدهٔ انتقام از اسرائیل را داده است.

رسانه‌های مختلف ازجمله سایت آمریکایی «آکسیوس» به نقل از منابع مطلع گزارش داده‌اند که محافل اطلاعاتی اسرائیل، حمله ایران را مستقیم و قریب‌الوقوع ارزیابی می‌کنند.

نحوه حضور نظامی آمریکا در منطقه

وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی خود بر ضرورت تقویت توانایی‌ نظامی ایالات متحده در سراسر خاورمیانه، با توجه به تشدید تنش‌ها در منطقه،‌ تأکید کرد.

وزیر دفاع آمریکا به همین دلیل فرمان داد ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن» که مجهز به جنگنده‌های «اف-۳۵ سی»‌ است، در اختیار فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در خاورمیانه قرار گیرد.

به‌گفتهٔ معاون سخنگوی پنتاگون، وزیر دفاع به گروه تهاجمی «یواس‌اس آبراهام لینکلن» دستور داده تا جایگزین گروه «یواس‌اس تئودور روزولت» شود که در حال حاضر در خلیج عمان فعالیت می‌کند.

«یواس‌اس آبراهام لینکلن» پنجمین ناو هواپیمابر از نوع «نیمیتز» ‌به شمار می‌آید که در اختیار نیروی دریایی آمریکا قرار دارد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین دستور استقرار زیر دریایی «یو‌اس‌اس جورجیا» را در خاورمیانه صادر کرده است. این نوع زیردریایی با توان تهاجمی‌اش شناخته می‌شود.

بر اساس اطلاعات پایگاه خبری وابسته به پنتاگون، این زیر دریایی با سوخت اتمی کار می‌کند و توانایی پرتاب موشک‌‌های بالیستیک را دارد.

از جنگنده «لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور» به عنوان «معجزه مهندسی» یاد می‌شود. این جنگنده، توانایی پنهان شدن، سرعت فوق‌العاده و قدرت مانور بالا را در خود جمع کرده و می‌تواند هم‌زمان با چند هدف درگیر شود

جنگنده‌های «لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور»

فرماندهی مرکزی ایالات متحده مستقر در خاورمیانه، سنتکام، هفته گذشته اعلام کرد که جنگنده‌های «لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور» نیروی هوایی آمریکا‌ «برای مقابله با تهدیدهای ایران و گروه‌‌های نیابتی‌اش»، در اختیار نیروهای مستقر در منطقه قرار گرفته است.

از جنگنده «لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور» به عنوان «معجزه مهندسی» یاد می‌شود. این جنگنده، توانایی پنهان شدن، سرعت فوق‌العاده و قدرت مانور بالا را در خود جمع کرده و می‌تواند هم‌زمان با چند هدف درگیر شود؛ ویژگی‌هایی که آن را به یکی از جنگ‌افزارهای اصلی و راهبردی نیروی هوایی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه تبدیل کرده است.

«لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور» توانایی پرواز تا حدود سه‌ هزار کیلومتر با استفاده از مخازن سوخت بیرونی را دارد؛ مسافتی که با سوخت‌گیری در آسمان، بیشتر هم می‌شود.

مهم‌ترین دستاورد این جنگنده، سوم فوریه ۲۰۲۳ بود که در آن روز یک بالن جاسوسی چینی را در سواحل ایالت کارولینای شمالی سرنگون کرد.

بیشتر در این باره: انتخاب دشوار؛ تهران چه گزینه‌هایی برای پاسخ به ترور هنیه دارد؟
مجموعه کشتی‌های بزرگ جنگی و هزاران تفنگدار

بنا بر گزارش «شورای روابط خارجی» که یک مرکز مطالعاتی معتبر در آمریکا است، از اوایل ماه اوت، ناوگانی از کشتی‌های جنگی بزرگ به منطقه گسیل شده‌اند؛ از جمله ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های تهاجمی آبی-‌خاکی.

بنابر این گزارش، بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تفنگدار نیروی دریایی آمریکا نیز در خاورمیانه حضور دارند.

سابرینا سینگ، دستیار سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفته است که پنتاگون توان نیروهای خود در خاورمیانه را با هدف کاستن از احتمال تشدید تنش‌های منطقه‌ای و مقابله با ایران و گروه‌های نیابتی‌اش افزایش می‌دهد.

ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس تئودور روزولت»

ایالات متحده پیشتر ناو هواپیمابر «یواس‌اس تئودور روزولت» و ناوها و ناوشکن‌های متعددی با توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک را در اختیار سنتکام قرار داده بود.

بنابر اعلام سنتکام، ناو هواپیمابر «یواس‌اس تئودور روزولت» یک پایگاه نیروی هوایی با کاربردهای چندگانه است و ظرفیت حمل مجموعه متنوعی از هواپیماها را دارد.

این ناو هواپیمابر معمولاً میزبان جنگنده‌های اف/ای-۱۸ سوپر هورنت، هواپیماهای جنگ الکترونیک ئی‌ای-۱۸جی گرولر، هواپیماهای هشدار سریع نورثروپ گرومن ئی-۲ هاوکی، هواپیمای باربری گرومن سی-۲ گریهوند، هلیکوپترهای ام اچ-۶۰ سیهاوک، و جنگنده‌های لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ است.

با این حال، همان‌طور که اشاره شد، گروه تهاجمی «یواس‌اس آبراهام لینکلن» به‌دستور وزیر دفاع ایالات متحده جایگزین گروه «یواس‌اس تئودور روزولت» شده است.

ناو هواپیمابر «یواس‌اس تئودور روزولت» یک پایگاه نیروی هوایی با کاربردهای چندگانه است و ظرفیت حمل مجموعه متنوعی از هواپیماها را دارد

کشتی آبی‌خاکی یواس‌اس واسپ (ال‌اچ‌دی-۱)

چند هفته پیش از آن، وزارت دفاع آمریکا از استقرار کشتی آبی-‌خاکی یواس‌اس واسپ (ال‌اچ‌دی-۱) و مجموعه تفنگداران نیروی دریایی ARG/MEU در خاورمیانه خبر داده بود.

بنابر گزارش «شورای روابط خارجی»، ایالات متحده از چند دهه پیش حضور نظامی قوی در منطقه دارد. نیروهای آمریکایی در حدود ۱۲ کشور مستقر هستند و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده در سراسر آب‌های منطقه گشت‌زنی می‌کنند.

حضور نظامی قوی در خاورمیانه

بنابر این گزارش، ایالات متحده از ژوئن گذشته چند هزار نیروی متمرکز در خاورمیانه و چند هزار نیروی دیگر، مستقر در کشتی‌های در حال گشت‌زنی در منطقه، دارد.

ایالات متحده همچنین تجهیزات نظامی در دستکم ۱۹ پایگاه در کشورهای منطقه انبار کرده است، از جمله در عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، اردن، عراق، مصر، سوریه، بحرین و اسرائیل.

بیشتر در این باره: آمریکا چگونه می‌تواند تنش فزاینده در خاورمیانه را مدیریت کند؟

ارتش آمریکا از پایگاه‌های نظامی بزرگی در جیبوتی و ترکیه نیز برای فرماندهی بخشی از مناطق دیگر استفاده می‌کند که معمولاً نقش بزرگی در عملیات‌های آمریکا در خاورمیانه ایفا می‌کنند.

به گفته «شورای روابط خارجی»،‌ کشورهای میزبان پایگاه‌های آمریکایی در منطقه نیز پیمان‌های نظامی با ایالات متحده دارند.

قطر میزبان پایگاه منطقه‌ای فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) است. همچنین بحرین مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است که بیشترین شمار نیروهای آمریکایی به‌طور دائم در آن حضور دارند.