اعتراضات ایران؛ گفت‌وگوی رادیو فردا با مسئول امور ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید

  • نادر صدیقی

جوئل ریبرن، مدیر ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید

گفتگوی اختصاصی رادیو فردا با جوئل ریبرن، مدیر ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید و مسئول امور ایران، عراق و لبنان.

  • با سپاس از شما آقای ریبرن، هنگامی که رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ و همچنین قانونگذاران ارشد این کشور خواهان پشتیبانی از مردم ایران می‌شوند، از چه نوع حمایتی سخن می‌گویند؟

نخستین نکته این است که تظاهرکنندگان بفهمند که تنها نیستند، جهان نظاره‌گر [اعتراض‌های] آنهاست و دلایل نارضایتی آنها را درک می‌کند و پشتیبان حق آنها برای ابراز خواست‌هایشان است. همین‌طور حمایت از حق [مردم ایران] برای تشکیل آزادانه احتماعات است تا آنها نگرانی مشروع خود را ابراز و توجه دولت را به این خواسته‌ها جلب کنند.

  • این پشتیبانی تا چه میزانی خواهد بود؟ به عنوان نمونه، در صورت سرکوب تظاهرکنندگان توسط حکومت ایران، آیا شما تحریم‌های تازه ای را در نظر خواهید گرفت؟

بله و دولت آمریکا از طرف کنگره این اختیار را دارد تا تحریم‌های جدیدی را علیه اشخاص و سازمان‌هایی که حقوق بشر را در ایران نقض می‌کنند، اعمال کند. تحریم‌ها ابزاری هستند که ما می‌توانیم در صورت دخالت دولت ایران علیه اینگونه تظاهرات مسالمت‌آمیز، از آنها استفاده کنیم.

Your browser doesn’t support HTML5

گفتگوی اختصاصی رادیو فردا با جوئل ریبرن، مدیر ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید

  • در حال حاضر تحریم به‌خصوصی را در نظر دارید؟

ما در چارچوب قانون جاری از چنین اختیاری برخورداریم و مجبور نیستیم دوباره به کنگره مراجعه کنیم. بنابراین ما از نزدیک به رویدادهای ایران نظاره خواهیم کرد و موارد نقض حقوق بشر را زیرنظر خواهیم داشت.

  • سناتور لیندسی گراهام [از سناتورهای ارشد سنای آمریکا] گفته‌است که دونالد ترامپ نباید پشتیبانی از ایرانیان را به انتشار پیام‌های توئیتری محدود بکند و باید استراتژی عملی ارائه بدهد. علاوه بر مواردی که شما اشاره کردید، رئیس‌جمهوری آمریکا برای پاسخ به اینگونه درخواست‌ها، چه می‌تواند بکند؟

نخستین کاری را که پرزیدنت ترامپ و دولتش انجام می‌دهند به حرکت درآوردن جامعه جهانی در جهت پشتیبانی از حقوق ایرانیان برای برگزاری اجتماعات آزاد و ابراز آزادانه عقایدشان است. او از سایر کشورها دعوت کرده تا به آمریکا بپیوندند و از دولت ایران بخواهند که از به‌کار بردن خشونت علیه ملت خود بپرهیزد؛ مردمی که برای ابراز نگرانی‌های مشروع خود به خیابان‌ها آمده‌اند.

  • پرسشی در باره اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای مبنی براینکه دولت‌های خارجی در امور داخلی ایران دخالت می‌کنند. پاسخ شما چیست؟

بسیار روشن است که این تظاهرات و اعتراض‌ها کاملا خودجوش هستند و از جانب خود مردم ایران ابراز می‌شود. ازاینرو، [ادعای آیت‌الله خامنه‌ای] دروغ و ریاکارانه‌است که می‌کوشد تا تظلم‌خواهی و ابراز صادقانه نارضایتی مردم را منحرف کند و آن را به یک توطئه گُنگ و مبهم خارجی نسبت دهد. ما می‌دانیم و رهبر ارشد [جمهوری اسلامی ایران] هم خیلی خوب می‌داند که این مردم ایران هستند که با صدای خود، نارضایتی از دولت خود را ابراز می‌کنند و به هیچ‌کس دیگری در خارج از ایران هم ارتباطی ندارد. اگر رهبر [جمهوری اسلامی] تظاهر کند که صدای مردم خود را نمی شنود، این امر دشواری‌های بیشتری را به‌دنبال خواهد داشت.

  • آیا رویدادهای اخیر تاثیری در سیاست ایالات متحده در قبال ایران و بویژه در مورد توافق برجام خواهد داشت؟

البته بسیار زود است که در این مورد اظهارنظری بشود ولی تصمیمات رئیس‌جمهوری همیشه جامع و فراگیر است. رئیس‌جمهوری و اعضای کابینه نه فقط توافق برجام، بلکه تمام جوانب مربوط به اوضاع ایران را در نظر خواهند گرفت. نگاه رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به توافق برجام یک‌سویه نیست و دربرگیرنده تمام دشواری‌هایی است که حکومت ایران برای ایالات متحده و امنیت جمعی جامعه جهانی به‌وجود می‌آورد؛ بنابراین تمامی جوانب امر و از جمله پشتیبانی رژیم ایران از تروریسم، حمایت از گروه‌های شبه نظامی نیابتی در خاورمیانه که ثبات سایر ملت‌ها را برهم می‌زنند و جنگ‌های داخلی به راه می‌اندازند و یا اینگونه جنگها را گسترش می‌دهند، از سیستم مالی بین المللی سوء استفاده می‌کنند تا مثلا پول‌هایی را که برای تروریسم خرج می‌شود جابه‌جا کنند. علاوه براین موارد، هدف این است که تمام راه‌های دستیابی رژیم ایران به امکانات ساخت سلاح اتمی بسته شود به‌ویژه آنکه رژیم ایران به اعمال دیگری دست زده‌است.

  • آقای ریبرن، شما مدیر ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید و ازجمله مسئول امور ایران هستید. در مورد موضوع ایران از متحدان آمریکا و به‌ویژه اروپا چه انتظاری دارید؟

آنچه ما از سایر دولت‌ها انتظار داریم اتخاذ یک موضع بسیار روشن در محترم شمردن حقوق اولیه مردم ایران است و اینکه پاسخ دولت به هنگام ابراز شکایت و نگرانی آنها از وضعیت خود، با خشونت توام نباشد. مردم باید در اِعمال حقوق خود و ابراز نگرانی‌های مشروع خود آزاد باشند. این پیامی اساسی به جهانیان است تا حقوق اساسی ملت ایران باید مورد احترام باشد.

  • در پایان هفته گذشته، درخواست‌هایی از سوی برخی از جوانان ایرانی از دولت آمریکا مطرح شد، برای ایجاد یک سرویس اینترنت ایمن و مطمئن؛ آیا دولت آمریکا در این زمینه می‌تواند کاری بکند؟

البته ما تمام گزینه‌هایی را که در اختیار داریم، مطالعه می‌کنیم. در همانحال از همه می‌خواهیم تا از هرگونه اقدامی که دسترسی ایرانیان به سرویس اینترنت و اطلاعات را به مخاطره بیاندازد، بپرهیزند. مردم ایران نه تنها برای ابراز عقایدشان، بلکه در زندگی روزانه خود نیز باید به این سرویس‌ها دسترسی آزادانه داشته باشند و نباید در این موارد هیچ‌گونه سانسوری اعمال بشود.