استقبال سازمان ملل از طرح آمریکا برای ایجاد بندر کمک‌های انسانی به غزه

امدادرسانی با بسته‌های غذا و آب توسط ارتش آمریکا برای غزه

سازمان ملل از طرح دولت آمریکا برای ایجاد بندری در نوار غزه جهت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه استقبال کرده، اما می‌گوید ارسال کمک از مسیر زمینی بسیار مفیدتر خواهد بود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی امسال وضعیت کشور اعلام کرد که نیروهای آمریکایی طی چند هفته آینده یک بندر موقت در خط ساحلی غزه خواهند ساخت تا امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه در مقیاس وسیع فراهم شود.

مقامات آمریکایی گفتند که این بندر توسط مهندسان نظامی ایالات متحده که از کشتی‌هایی در سواحل غزه کار می‌کنند ساخته می‌شود و نیازی به پا گذاشتن به ساحل نخواهند داشت. محموله‌های کمک از بندر لارناکا در قبرس که به مرکز اصلی امدادرسانی تبدیل خواهد شد، ارسال خواهد شد.

استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند گفت بدیهی است هر راهی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه، چه مسیر هوایی، دریایی یا زمینی خوب است، اما ارسال این کمک‌ها از مسیر زمینی مقرون به صرفه‌تر بوده و از لحاظ حجم کمک‌رسانی نیز موثرتر است. او گفت ما نیاز به گذرگاه‌های زمینی کمک‌رسانی بیشتر و افزایش حجم این کمک‌ها داریم.

سازمان ملل هشدار داده که حدود ۵۷۶ هزار نفر، معادل یک چهارم جمعیت غزه، در آستانه قحطی قرار دارند. کمک‌های بشردوستانه از مرز رفح با مصر و کرم شالوم با اسرائیل وارد نوار غزه می‌شود.

پیش از جنگ غزه، روزانه ۵۰۰ کامیون حامل کالا وارد نوار غزه می‌شد، اما این رقم بنابر گزارش آژانس امدادی سازمان ملل برای فلسطینیان (اونروا) در ماه ژانویه به ۱۵۰ کامیون و در ماه گذشته به ۹۷ کامیون کاهش یافته است.

بیشتر در این باره: «نگرانی» سازمان‌های کمک‌رسانی از تصمیمِ تعلیق کمک به آژانس فلسطینی‌ها

هفته گذشته هواپیماهای آمریکایی ۳۸ هزار وعده غذایی را بر فراز نوار غزه پرتاب کردند. پیشتر نیز فرانسه و اردن اقدام مشابهی انجام داده بودند.

سازمان ملل از همه این اقدامات استقبال کرده، اما می‌گوید کمک‌رسانی هوایی یا دریایی از لحاظ حجم کافی نیست و هرگز جایگزین مسیر زمینی نمی‌شود.

در این میان، مقامات آمریکایی می‌گویند توزیع کمک‌ها در غزه یک چالش مهم است، چون بی‌قانونی تشدید شده و باندهای جنایتکار کمک‌ها را ضبط کرده و مجدداً می‌فروشند.

اخیراً کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان غزه که منتظر دریافت کمک‌های غذایی بودند، جنجال‌برانگیز شد.

شبکه سی‌ان‌ان و خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان نوشتند که نیروهای اسرائیلی به سمت کامیون‌ها تیراندازی کردند و سپس حرکت کامیون‌ها برای فرار از هدف قرار گرفتن باعث شد افراد زیادی را زیر بگیرند.

اسرائیل این روایت را رد کرده و می‌گوید یکی از کامیون‌ها بیش از حد به تانک‌های اسرائیلی نزدیک شده بود و تیراندازی نیروهای این کشور که احساس «تهدید» کردند، باعث شد عده‌ای بر اثر ازدحام و زیر دست و پا ماندن کشته شوند.

سازمان ملل خواستار تحقیقات فوری و بی‌طرفانه دربارهٔ این حادثه شده است.