روسیه رادیو اروپای آزاد را «سازمان نامطلوب» دانست

دفتر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در مسکو که اکنون تعطیل شده است؛ ژانویه ۲۰۲۱

روسیه روز سه‌شنبه اول اسفند با «سازمان نامطلوب» خواندن رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، عملا فعالیت آن را در خاک خود ممنوع کرد.

بر اساس سندی که در وب سایت وزارت دادگستری روسیه منتشر شد، از این پس، خبرنگاران و هر کسی که با رادیو اروپای آزاد همکاری کند و همچنین حامیان مالی یا کسانی که با این رادیو مصاحبه می‌کنند، در معرض اتهامات حکومت روسیه قرار می‌گیرند.

پیشتر ۱۴۱ سازمان دیگر در روسیه به سرنوشت مشابهی دچار شده‌اند و کارمندان‌شان در خطر پیگردهای قضایی روسیه قرار گرفته‌اند.

روسیه در دوم فوریه رادیو اروپای آزاد را «عامل خارجی» دانسته بود.

آمریکا در واکنش به این اقدام مسکو اعلام کرد که روسیه «نمی‌خواهد مردمش مطلع شوند.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت: «واضح است که آن‌ها [مقامات روسیه] نمی‌خواهند مردمشان از آنچه رژیم روسیه در خارج از کشور انجام می‌دهد و با مردم خود می‌کند مطلع شوند.»

رادیو چندزبانه اروپای آزاد/رادیو آزادی که رادیو فردا بخشی از آن است، یک نهاد غیرانتفاعی آمریکایی مستقر در پراگ است که از زمان جنگ سرد توسط کنگره آمریکا و از طریق آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده تامین مالی می‌شود.

بیشتر در این باره: جمهوری اسلامی چند شخص و نهاد مستقر در اروپا از جمله رادیو فردا را تحریم کرد

استیون کِیپِس، رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در واکنش به «نامطلوب خواندن» این رسانه گفت: این طبقه‌بندی آخرین نمونه از این امر است که چگونه دولت روسیه گزارش‌های واقعی را به عنوان یک تهدید وجودی می‌بیند.

او در بیانیه‌ای افزود: «میلیون‌ها روس برای دهه‌ها به ما اعتماد کرده‌اند- از جمله تعداد بی‌سابقه مخاطبان چند روز گذشته و پس از مرگ الکسی ناوالنی- و این تلاش برای خفه کردن ما فقط باعث می‌شود رادیو آزادی برای ارائه روزنامه‌نگاری آزاد و مستقل به مردم روسیه سخت‌تر کار کند.»

مصوبه «سازمان نامطلوب» در سال ۲۰۱۵ و با حمایت کرملین علیه سازمان‌های غیردولتی و دیگر سازمان‌هایی که از منابع خارجی تامین مالی می‌شوند، به تصویب رسید.

وبسایت‌ها و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی بخش‌های روسی رادیو آزادی در بهار سال ۲۰۲۲ به‌دلیل امتناع از حذف اطلاعات مربوط به تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین، از سوی یک آژانس فدرال روسیه در این کشور مسدود شدند.

اما با وجود اعمال این محدودیت، میزان تمایل مخاطبان روسی‌زبان به اطلاعات ارائه‌شده از سوی رادیو آزادی همچنان قابل توجه است و به ده‌ها میلیون بازدید از وب‌سایت رادیو آزادی و صدها میلیون بازدید ویدئوهای آن در یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها می‌رسد.

وزارت دادگستری روسیه بیش از سی کارمند رادیو آزادی را به عنوان «عامل خارجی» معرفی کرده است.

مهرماه امسال، یک خبرنگار روس-آمریکایی رادیو اروپای آزاد به نام آلسو کورماشوا، در روسیه بازداشت شد.

بیشتر در این باره: رادیو اروپای آزاد: تمدید بازداشت آلسو کورماشوا برای او و خانواده‌اش «دلخراش» است

به گفته رسانه های روسی، او متهم به انتشار «اطلاعات نادرست» در مورد حملات ارتش روسیه در اوکراین است؛ اتهامی که مجازات آن می‌تواند تا ۱۵ سال زندان باشد.

دادگستری روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد یک روزنامه‌نگار آمریکایی زندانی دیگر در روسیه به نام ایوان گرشکویچ تا پایان ماه مارس در زندان باقی خواهد ماند.

آقای گرشکویچ تقریبا یک سال پیش توسط سرویس‌ امنیتی روسیه به اتهام «جاسوسی» دستگیر شد و مسکو امیدوار به تبادل آن با زندانیان مود نظر خود است.

کمی پیش از این اعلام دستگاه قضایی روسیه، سرویس‌ امنیتی این کشور اعلام کرد که یک زن تبعه روس-آمریکایی ساکن لس‌آنجلس را در یکاترینبورگ روسیه دستگیر کرده است. او به «خیانت» متهم شده است.

یکاترینبورگ شهری است که پیشتر آقای گرشکویچ، خبرنگار وال ‌استریت جورنال در آن دستگیر شده بود.

این بازداشت‌‌ها و همچنین ممنوع اعلام شدن فعالیت رادیو اروپای آزاد در روسیه در بحبوحه سرکوب انتقادها علیه کرملین صورت می‌گیرد.

این انتقادها به ویژه از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، دو سال پیش، شدت گرفته است.

بیشتر در این باره: دادگاه مسکو درخواست تجدیدنظر روزنامه‌نگار آمریکایی زندانی را رد کرد

در سال‌های اخیر چند شهروند آمریکایی در روسیه دستگیر و احکام سنگین علیه آنان صادر شده است.

واشینگتن که در دو سال گذشته از کی‌یف در برابر حملات ارتش روسیه حمایت کرده، مسکو را به گروگان‌گیری به قصد تبادل آن‌ها متهم می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اخیراً با اشاره به پرونده مردی محکوم به ترور با دستور روسیه که در زندان‌های آلمان به سر می‌برد، گفت که می‌خواهد درباره تبادل زندانیان با واشینگتن مذاکره کند.

بر اساس گزارش وبسایت وزارت دادگستری روسیه، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/م.ت/ک.ر