آمریکا می‌گوید جهان نظاره‌‌گر رفتار حکومت ایران با الناز رکابی است

الناز رکابی در مسابقات سنگ‌نوردی کره جنوبی

ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۷ مهر از برخورد حکومت جمهوری اسلامی با الناز رکابی، عضو تیم‌ملی سنگ‌نوردی زنان ایران که در مسابقات بین‌المللی بدون حجاب حضور یافته بود، انتقاد کرد و هشدار داد که جهان نظاره‌گر است.

ودان پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: «رژیم ایران و رهبران آن سابقه‌ای طولانی از نقض حقوق زنان و نقض آزادی بیان آن‌ها دارند، از جمله با توسل به تهدید، ارعاب و خشونت».

او افزود: «گزارش‌ها از ارعاب و تهدید الناز رکابی ظاهرا آخرین مورد غیرموجه استفاده از چنین شیوه‌هایی است. جهان و مردم ایران نظاره‌گر رفتاری هستند که با او می‌شود».

به‌دنبال اعتراضات سراسری در ایران که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، خانم رکابی در رقابت‌های سنگ‌نوردی کره جنوبی بدون حجاب اجباری شرکت کرد، امری که تحسین بسیاری از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی را به‌دنبال داشت.

او اما با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام از این مسئله عذرخواهی کرد و آن را «سهوی» خواند. منتقدان می‌گویند که او تحت فشار حکومت جمهوری اسلامی مجبور به عذرخواهی شده است.

الناز رکابی بامداد چارشنبه در میان استقبال مردمی وارد فرودگاه «امام خمینی» تهران شد. او ساعاتی بعد نیز با وزیر ورزش ایران دیدار کرد که در این دیدار بدون مانتو و روسری حاضر شد، در حالی که موهای خود را با کلاه پوشانده بود.