سنای آمریکا قطعنامه مخالف فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه را رد کرد

مجلس سنای ایالات متحده روز پنج‌شنبه با اکثریت قاطع آرا قطعنامه‌ای را که با هدف ممانعت از فروش جنگنده‌های اف-۱۶ و کیت‌های مدرنیزاسیون به ترکیه تدوین شده بود، رد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، پس از اعلام موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو، فروش این جت‌های جنگی و کیت‌های مدرانیزاسیون به آنکارا را تایید کرده بود، اما سناتور جمهوری‌خواه رند پاول قطعنامه‌ای را در مخالفت با این امر به سنا پیشنهاد کرد که در نهایت با ۷۹ رای مخالف در برابر ۱۳ رای موافق، شکست خورد.

سناتور پاول قبل از رای‌گیری برای قطعنامه به انتقاد از دولت ترکیه پرداخت و گفت که مجوز فروش این اقلام باعث تقویت «رفتار غلط» آنکارا می‌شود. اما حامیان فروش جنگنده‌ها به ترکیه تاکید کردند که واشینگتن باید سر حرفی که به متحد خود در ناتو زده است بایستد.

دولت بایدن روز ۲۶ ژانویه، یک روز پس از آن که آنکارا عضویت سوئد در ناتو را تایید کرد، به کنگره اطلاع داد که تصمیم به موافقت با فروش ۴۰ فروند اف-۱۶ و حدود ۸۰ کیت مدرنیزاسیون به ترکیه گرفته است.

فروش این اقلام به ترکیه به دلیل پاره‌ای از اختلاف‌ها از جمله مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو متوقف شده بود. ترکیه در اکتبر ۲۰۲۱ درخواست خرید این جنگنده‌ها و کیت‌های مدرنیزاسیون را کرده بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر