آمریکا عملیات تخلیه شهروندان از کابل را تسریع می‌کند

تخلیه شماری از شهروندان افغانستان از کابل توسط یک هواپیمای نظامی ایالات متحده

خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه گزارش داده است که انتظار می‌رود وزارت خارجه آمریکا خبر تسریع تخلیه شهروندان از فرودگاه کابل به مقصد اروپا را اعلام کند.

آمریکا در تلاش برای تخلیه هزاران نفر از شهروندان از افغانستان تا ضرب‌الاجل ۳۱ اوت (۱۱ روز دیگر) است، اگرچه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید در صورت نیاز، حضور نیروهای نظامی این کشور در فرودگاه کابل برای برقراری امنیت پروازها تمدید خواهد شد.

مقامات رسمی روز جمعه به رویترز گفته‌اند که احتمالاً در بیانیه وزارت خارجه آمریکا کشورهای جدیدی برای مقصد پروازها، از جمله بحرین اعلام شود، اما فعلاً اروپا به خاطر آسان بودن عملیات تخلیه شهروندان از افغانستان، گزینه مناسبتری است.

مقامات آمریکایی به این خبرگزاری گفته‌اند که پایگاه هوایی العدید قطر با ظرفیت هشت هزار نفر برای فرار از کابل، تکمیل شده و وضعیت بسیار وخیم است. این پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی در خلیج فارس نیز هست.

این گزارش می‌گوید وضعیت به حدی بحرانی است که برخی پروازها به خاطر نبود کشور مقصد پرواز بصورت موقت به تعویق افتاده است.

در پی انتشار گزارش‌هایی از افزایش سرکوب‌ها توسط طالبان، خصوصاً علیه کسانی که با نیروهای آمریکایی یا غربی همکاری داشته‌اند، قدرت‌های خارجی در صدد افزایش تخلیه شهروندان از افغانستان هستند.

تاکنون بیش از ۱۸ هزار نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند، اما هنوز هزاران نفر که می‌توانند مورد آزار، شکنجه و قتل ظالبان قرار گیرند، در انتظار فرار از کشور هستند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ د.خ./م.ا.