آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه برنامه موشکی کره شمالی وضع کرد

آزمایش موشکی کره شمالی (عکس از آرشیو)

دولت آمریکا روز پنجشنبه ۲۵ خرداد تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی کره شمالی وضع کرد. این تصميم چند ساعت پس از آن اعلام شد که کره جنوبی خبر داد همسایه شمالی آن دو موشک با برد کوتاه دیگر شلیک کرده است.

به گفته نیروهای مسلح کره جنوبی این دو موشک از ساحل شرقی کره شمالی شلیک شده‌اند.
کره شمالی کمتر از یک ساعت قبل از شلیک این موشک‌ها هشدار داده بود که رزمایش مشترک نیروهای آمریکایی و کره جنوبی که از بامداد پنجشنبه آغاز شد با واکنش «اجتناب ناپذیر» مواجه خواهد شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت دو شهروند کره شمالی متهم به مشارکت در تهیه و خریداری تجهیزات و قطعات برای برنامه موشکی آن کشور مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی، در بیانیه‌ای گفت:«ایالات متحده به هدف گرفتن شبکه غیرقانونی خرید تجهیزات برای توسعه برنامه‌های موشکی کره شمالی متعهد است.»

یکی از افرادی که تحریم شده اند نماینده «آکادمی علوم طبیعی» کره شمالی در شهر پکن است که به گفته واشنگتن یک سازمان دولتی است و در بخش پژوهش و توسعه سلاح‌های پیشرفته این کشور نقش کلیدی دارد. نفر دوم نيز همسر همین فرد است که به گفته دولت آمریکا در سفارت کره شمالی در چین کار می کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود افزود که حکومت کره شمالی از یک شبکه مستقر در کشورهای دیگر از جمله چین و ایران برای تهیه و خرید تجهیزات لازم برای توسعه سلاح‌های تخریب گسترده و موشک‌های بالستیک استفاده می‌کند.

سازمان ملل متحد از سال‌ها پیش با صدور چند قطعنامه فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه موشکی کره شمالی را غیرقانونی اعلام کرده و به دلیل نقض این قطعنامه‌ها، کره شمالی را تحریم کرده است.

تلاش‌های دولت آمریکا در بیش از یک دهه اخیر برای وادار کردن کره شمالی به توقف این فعالیت‌ها به نتیجه نرسیده است و مذاکرات دیپلماتیک برای کاهش تنش در این زمینه از سال‌ها پیش متوقف شده است.