آمریکا از اسرائیل خواست از غیرنظامیان در غزه محافظت کند

مقامات ایالات متحده روز یکشنبه از اسرائیل خواستند که از غیرنظامیان در غزه محافظت کند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتری به این منطقه را بدهد.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد اما اقدامات آن باید در چهارچوب قوانین بین‌المللی مربوط به حفاظت از غیرنظامیان باشد.

طبق این اطلاعیه، آقای بایدن و آقای نتانیاهو درباره تلاش‌ها برای محافظت از بیش از ۲۰۰ گروگانی که حماس در پی حمله غافلگیرکننده خود به اسرائیل ربوده است، گفت‌وگو کردند.

کاخ سفید افزود که بایدن بر لزوم افزایش فوری و قابل توجه جریان کمک‌های بشردوستانه برای رفع نیازهای غیرنظامیان در غزه تاکید کرد.

بیشتر در این باره: مصر: اولویت باید تضمین آتش‌بس در غزه باشد؛ «تدابیر امنیتی جدید» برای تردد مقام‌های حماس

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که با افزایش شمار کشته‌شدگان حملات اسرائیل در غزه، دولت بایدن تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است که تصریح کند حمایت واشینگتن از اسرائیل به این معنا نیست که به متحد خود چک سفید داده تا هر کاری که می‌خواهد در این منطقه محروم انجام بدهد.

روز یکشنبه همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که اسرائیل مسئولیت حفاظت از جان مردم بی‌گناه در غزه را دارد.

وی افزود که واشینگتن سوالات سختی از اسرائیل می‌پرسد، از جمله در مورد مسائل مربوط به کمک‌های بشردوستانه و تمایز قائل شدن بین تروریست‌ها و غیرنظامیان بی‌گناه.

آقای سالیوان در عین حال عنوان کرد که نتانیاهو مسئول است تا شهرک نشینان یهودی افراطی در کرانه باختری اشغالی را مهار کند. او گفت: «این کاملا غیرقابل قبول است که شهرک نشینان افراطی علیه مردم بی گناه در کرانه باختری دست به خشونت بزنند.»

بایدن با فشار از درون حزب دموکرات برای درخواست آتش‌بس نیز مواجه است. از جمله پرامیلا جایپال، عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «ما اعتبار خودمان را از دست می‌دهیم. و صادقانه بگویم که در جهان منزوی شده‌ایم.»

حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل که هزار و ۴۰۰ کشته بر جای گذاشت، موجی از حملات هوایی اسرائیل و بمباران غزه را در پی داشت. مقامات بهداشت و درمان غزه می‌گویند که تاکنون ۸۰۰۵ فلسطینی بر اثر این حملات کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن