آمریکا از نقش ایران در جنگ داخلی سودان ابراز نگرانی کرد

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، که در نبرد با «نیروهای پشتیبانی سریع» به فرماندهی معاون سابق خود است

ایالات متحده از ارسال محموله‌های تسلیحاتی ایران برای ارتش سودان که در نبردی مرگبار با شبه‌نظامیان متهم به دریافت کمک از امارات و سودان است، ابراز نگرانی کرد.

جان گادفری، سفیر ایالات متحده در سودان، روز چهارشنبه دوم اسفند گفت واشینگتن «عمیقاً نگران حمایت خارجی» از «نیروهای مسلح سودان» و رقیب آن، «نیروهای پشتیبانی سریع» است.

او به خبرنگاران گفت: «گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که ایران و سودان مناسبات خود را از سر گرفته‌اند و ایران حتی به صورت مادی از نیروهای مسلح سودان حمایت می‌کند که این موضوع بسیار مشکل‌آفرین و مایه نگرانی عمیق ماست».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر ایالات متحده بدون نام بردن از دیگر کشورها گفت که آمریکا از «بازیگران خارجی خواسته است تا از ارائه کمک‌های مادی به دو طرف متخاصم خودداری کنند».

به گفته جان گادفری، «این موضوع موجب طولانی شدن درگیری‌ها و ادامه جنگ می‌شود. آن همچنین باعث می‌شود تا چشم‌اندازها برای یافتن یک راه خروجی مذاکره‌شده محدود شود».

نیروهای پشتیبانی سریع ماه گذشته با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی، تصویری از لاشه یک پهپاد ایرانی مدل «مهاجر» و متعلق به نیروهای مسلح سودان را منتشر کرد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز با نقل قول از مقام‌های غربی گزارش داده که ایران برای ارتش سودان سلاح می‌فرستد.

سودان در دوران دیکتاتوری عمرالبشیر که در سال ۲۰۱۹ سرنگون شد، روابط بسیار نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داشت.

مصر و ترکیه نیز حامی ارتش سودان هستند، در حالی که ظن قوی می‌رود روسیه از «نیروهای پشتیبانی سریع» حمایت می‌کند.

از زمان آغاز جنگ بین این دو رقیب در آوریل سال ۲۰۲۳ تاکنون، هزاران نفر از مردم سودان در درگیری‌ها کشته شده‌اند.