آمریکا: حکومت ایران اعدام ساختگی و صدور حکم اعدام بدون محاکمه عادلانه را متوقف کند

سامان صیدی، رپر معترض ایرانی که با نام هنری سامان یاسین (عکس از آرشیو)

حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) روز سه‌شنبه ۳۰ آبان در پیامی با هشتگ سامان یاسین، از جمهوری اسلامی ایران خواست «اعدام ساختگی ، شکنجه و صدور حکم اعدام بدون محاکمه عادلانه» برای زندانیان را متوقف کند.

یک زندانی سیاسی در زندان قزلحصار در نامه‌ای که روز گذشته منتشر شد٬ نوشته بود٬ سامان صیدی، رپر معترض ایرانی که با نام هنری سامان یاسین فعالیت می‌کرد٬ در بند ۲۴۰ زندان اوین «اعدام مصنوعی» را تجربه کرده و دو روز بعد «حکم واقعی اعدام» به او ابلاغ شده است.

سامان یاسین اوایل مهر ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و به محاربه متهم شد. ابتدا برای او حکم اعدام صادر شد اما این حکم بعد در دیوان عالی کشور نقض شد.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش نوشته است: «استفاده از اعدام ساختگی، شکنجه و صدور حکم اعدام بدون محاکمه عادلانه، نه تنها حقوق بشر را نقض می‌کند، بلکه با احترام اساسی به کرامت انسانی نیز مغایرت دارد.»

وزارت خارجه آمریکا در این پیام از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که «فوراً این اقدامات غیرانسانی را متوقف کرده و محاکمه‌های عادلانه و شفاف را برای شهروندان خود انجام دهند.»

احمدرضا حائری، زندانی سیاسی در زندان قزلحصار، روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ در نامه‌ای از زندان قزلحصار که نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسیده است، نوشت: این خواننده معترض به او گفته که مأموران زندان اوین آذرماه پارسال «ساعت سه بامداد و نزدیک به اذان صبح» با خارج کردن او از بند گفته‌اند: «اگر وصیتی داری بنویس.»

بر اساس این روایت، مأموران زندان آقای یاسین را با دست و چشم بسته پای چوبه دار برده و یکی از مأموران عنوان کرده که چون «جوان» است، «طناب را کج می‌اندازند تا درجا گردنش بشکند و زجر نکشد».

در انتها مأموران با دریافت یک تماس به سامان یاسین می‌گویند که یک فرصت دیگر برای «همکاری» به او داده شده و از اعدامش صرف نظر کرده‌اند.

سامان یاسین (صیدی) روز اول شهریور امسال در یک فایل صوتی برخی از «شکنجه‌های جسمی و روانی» تحمیل‌شده بر او، از جمله اعدام مصنوعی، شکستن بینی، حضور در سردخانه و انتقال به بیمارستان روانی طی ماه‌های گذشته را شرح داده بود.