اوکراین و لهستان از ورود نیروهای واگنر به بلاروس خبر دادند

یک نیروی واگنر در حال اموزش نیروهای نظامی بلاروس.

مقامات اوکراینی و لهستانی روز شنبه، ۲۴ تیرماه، از ورود نیروهای گروه مزدوران نظامی واگنر به خاک بلاروس خبر دادند.

وزارت دفاع بلاروس روز گذشته خبر داد که نیروهای گروه «واگنر» در حال آموزش نظامی نیروی این کشور در جنوب شرق مینیسک، پایتخت بلاروس، هستند.

آندری دمچنکو، سخنگوی گارد مرزی اوکراین روز شنبه در متن کوتاهی در یک کانال تلگرامی گفت که نیروهای واگنر در بلاروس هستند.

سخنگوی گارد مرزی اوکراین افزود که حرکت «گروه‌های جداگانه» نیروهای واگنر از روسیه به بلاروس را مشاهده کرده است.

دو منبع نزدیک به گروه واگنر به رویترز گفتند که برخی از جنگجویان واگنر حداقل از روز سه‌شنبه در بلاروس حضور داشته‌اند.

وزارت دفاع بلاروس روز جمعه ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای واگنر به سربازان بلاروس در یک میدان نظامی در نزدیکی شهر اوسیپوویچی، در ۸۵ کیلومتری جنوب شرق مینسک، آموزش می‌دهند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیرا گفت که رفتن نیروهای واگنر به بلاروس، بخشی از توافق برای پایان دادن به شورش مسلحانه یک روزه نیروهای این گروه در ماه گذشته بود.

رهبر گروه مزدوران واگنر پس ازانتقادات شدید از فرماندهان نظام روسیه، نهایتا سوم تیرماه دست به شورش زد و همراه با بخشی از نیروهای واگنر وارد خاک روسیه شد. این شورش با «میانجی‌گری بلاروس» پایان یافت.

یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر، از زمانی که در ۲۴ ژوئن شهر روستوف در جنوب روسیه را ترک کرد، هنوز در انظار عمومی دیده نشده است.

استانیسلاو زارین، معاون وزارت خدمات ویژه لهستان نیز گفت که کشورش حضور نیروهای واگنر در بلاروس را تایید می‌کند.

او در توییتی نوشت که احتمالا در حال حاضر چند صد نفر از نیروهای واگنر هم اکنون در بلاروس حضور دارند.

لهستان در اوایل ماه ژوئیه اعلام کرد که به دنبال حضور نیروهای واگنر در بلاروس، مرز خود با این کشور را برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی تقویت می کند.

یک گروه مخالف دولت بلاروس به نام «هاجون بلاروس» نیز در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که یک کاروان بزرگ واگنر شامل ۶۰ خودرو از جمله کامیون، اتوبوس و نفربر وارد خاک بلاروس شد.

این گروه می‌گوید، به نظر می‌رسد این کاروان به سمت تسلا در مرکز بلاروس در حرکت است.

مزدوران واگنر که شمار آنها تا ۳۰ هزار نفر عنوان شده، نقش اساسی در اشغال خاک اوکراین از زمان تهاجم نظامی فوریه پارسال روسیه را داشته و در ماه مه نیز، مهم‌ترین عامل اشغال شهر باخموت بعد از چندین ماه نبرد سنگین بودند.