رونمایی از نخستین تصویر ارسالی از تلسکوپ فضایی جیمز وب در کاخ سفید

نخستین تصویر تمام رنگی ارسالی از تلسکوپ فضایی جیمز وب

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه از نخستین تصویر مخابره شده از تلسکوپ فضایی جدید ناسا رونمایی کرد، عمیق‌ترین تصویر کیهان که تاکنون ثبت شده است.

نخستین تصویر ارسالی تلسکوپ فضایی ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب دورترین نمایی را که تاکنون بشر دیده است، چه از بعد مسافت و چه از بعد زمان، نشان می‌دهد، فضایی که به آغاز جهان و مرز کیهان نزدیک‌تر است.

آقای بایدن که در کاخ سفید شاهد این تصویر بود، گفت: «این تلسکوپ یکی از دستاوردهای بزرگ مهندسی برای بشریت است.»

این تصویر خیره‌کننده مملو از هزاران کهکشان است و کم‌نورترین اجرام تاکنون مشاهده‌شده را با رنگ‌های مادون قرمز تا آبی، نارنجی و سفید نشان می‌دهد.

تصویر یادشده که «نخستین تصویر میدان عمیق وب» نام دارد خوشه کهکشانی اس‌ام‌ای‌سی‌اس ۰۷۲۳ را نشان می‌دهد که به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می‌کند و کهکشان‌های بسیار دورتر را بزرگ می‌سازد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب این عکس مرکب را در ۱۲.۵ ساعت ثبت کرد در حالی که چنین کاری برای تلسکوپ فضایی هابل هفته‌ها زمان می‌برد.

ناسا می‌گوید که این عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر از کیهان اولیه است که تاکنون گرفته شده و به ۱۳ میلیارد سال قبل بازمی‌گردد. بخشی از این تصویر نوری را نشان می‌دهد که از بیگ بنگ (انفجار بزرگ) فاصله زیادی ندارد.

بیشتر در این باره: تلسکوپ جیمز وب به مقصد نهایی در مدار خورشید رسید

طبق گزارش‌ها، مجموعه بعدی تصاویر ارسالی از تلسکوپ فضایی جیمز وب روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد. یک کمیته بین‌المللی تصمیم گرفته است که اولین تصاویر شامل تصویری از سحابی کارینا باشد، ابر عظیمی از غبار و گاز که ۷۶۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی دسامبر گذشته از گویان فرانسه در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد و در ماه ژانویه به فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری از زمین رسید، جایی که بتواند تصاویر را ثبت کند. این تلسکوپ در مسیری هم‌تراز با چرخش زمین به دور خورشید حرکت می‌کند ولی هیچ گاه در سایه زمین قرار نخواهد گرفت تا افق رصد آن کور نشود.

انتظار می‌رود که اکتشافات این تلسکوپ در مورد مراحل اولیه شکل‌گیری فضا از حدود صد میلیون سال بعد از بیگ‌بنگ تاکنون علم فضاشناسی را متحول کند. بر اساس فرضیه بیگ بنگ، شکل‌گیری و تکوین جهانی که با عنوان فضا می‌شناسیم حدود ۱۳.۸ میلیارد سال قبل آغاز شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن