دولت بایدن تصمیمات ترامپ را عامل هرج و مرج در خروج از افغانستان معرفی کرد

تلاش افغان‌ها برای خروج از افغانستان همراه با نیروهای خارجی، همزمان با خارج‌شدن آمریکا از این کشور

دولت جو بایدن روز پنج‌شنبه، ۱۷ فروردین، با انتشار گزارشی درباره خروج پرهرج‌ومرج نیروهای آمریکا از خاک افغانستان در تابستان سال ۱۴۰۰، وضعیت ایجاد شده را تا حد زیادی ناشی از «تصمیمات دولت دونالد ترامپ» دانست.

کاخ سفید، خلاصه‌ای ۱۲ صفحه‌ای از گزارش مشروح تهیه شده از سوی نهادهای اطلاعاتی این کشور را رسانه‌ای کرد، که بر اساس آن، عملکرد دولت جو بایدن در مورد خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، به دلیل تصمیمات اتخاذشده در زمان دونالد ترامپ، «به‌شدت محدود شده بود».

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، که گزارش زیر نظر نهاد وی تهیه شده، همزمان با انتشار آن گفت دولت کنونی «وارث» وضعیتی بود که از دوران ترامپ به جای مانده، آمریکا را در واکنش خود «فلج کرده» و طالبان را در اوج قدرت قرار داده بود.

به گفته آقای کربی، در نتیجه مذاکرات میان دولت ترامپ با طالبان، آمریکا متعهد به خروج از افغانستان شد، شمار نظامیان آمریکایی از ۱۰ هزار به ۲۵۰۰ تن کاهش یافته و دولت وقت افغانستان ناچار شده بود هزاران زندانی طالبان را آزاد کند.

این گزارش می‌گوید بایدن در موقعیتی قرار گرفت که اگر با خروج نیروهای باقی‌مانده آمریکایی موافقت نمی‌کرد، طالبان، آن‌ها و متحدین محلی‌شان را «هدف» قرار می‌دادند و اصولا" حفظ نیروهای آمریکایی دیگر نمی‌توانست کمکی در صلح و ثبات در افغانستان باشد.

بیشتر در این باره: خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان؛ سفارت آمریکا در کابل به حال تعلیق درآمد

گزارش افزوده که دولت بایدن، توصیه‌های فرماندهان نظامی را در مورد سرعت بخشیدن به خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان عملی کرد؛ در روزهای عقب‌نشینی ۱۳ نظامی آمریکا در انفجار بمب در فرودگاه کابل کشته شدند.

براساس گزارش کاخ سفید، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در این زمینه که پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، نیروهای نظامی تحت فرمان دولت کابل اراده و توانایی کافی برای جنگ خواهند داشت، دچار خوش‌بینی بودند.

محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور وقت، نظر به پیشروی سریع نیروهای طالبان در بخش‌های وسیع خاک این کشور، خود زودتر از نظامیان آمریکایی فرار کرد.

بخش عمده‌ای از تحقیقات در خصوص عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان پس از حضور ۲۰ ساله و بسیار پرهزینه این کشور در افغانستان، در اختیار اعضای کنگره قرار خواهد گرفت و رسانه‌ای نخواهد شد.

جمهوری‌خواهان که در ۲۰ ماه سپری‌شده از دولت جو بایدن، در خصوص نحوه عقب‌نشینی نظامیان آمریکا از افغانستان به‌شدت انتقاد کرده و آن را برای کشورشان تحقیرآمیز دانسته بودند، گزارش کاخ سفید را قاطعانه رد کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین، نیز پنج‌شنبه شب در واکنش به انتشار گزارش کاخ سفید نوشت که «ابله‌های کاخ سفید به رهبری بزرگ‌ترین احمق، جو بایدنِ درمانده، کشور ما را به طور هدفمند نابود می‌کنند».

آقای ترامپ افزود تجهیزات نظامی آمریکایی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار در این «فاجعه» که «تنها مسئول آن جو بایدن است»، از بین رفت.