سامانه ضدموشکی «تاد» چیست و چرا آمریکا آن را در اسرائیل مستقر کرده است؟

«تاد» به رادار پیشرفته‌ای مجهز است که می‌تواند موشک‌ها را در فاصله‌های طولانی‌تر شناسایی کند. برد تجهیزات رهگیری آن نیز طولانی‌تر است

دولت آمریکا اعلام کرده که سامانه پیشرفته ضد موشکی «تاد» و حدود ۱۰۰ سرباز برای هدایت آن را در اسرائیل مستقر کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه ۳۰ مهر و پیش از ورود به اوکراین به خبرنگاران گفت که ارتش ایالات متحده این سامانه ضد موشکی خود را به اسرائیل فرستاده و اکنون در این کشور مستقر است.

او حاضر نشد در مورد زمان عملیاتی شدن این سامانه توضیح دهد، اما گفت: «ما این توانایی را داریم که خیلی سریع آن را عملیاتی کنیم».

با این حال، شبکه تلویزیونی «کان» یکشنبه‌شب گفت که مقام‌های اسرائیل در گفت‌وگو با این شبکه تأیید کردند که این سامانه عملیاتی شده است.

وزارت دفاع آمریکا هفته گدشته گفته بود استقرار سامانه ضد موشکی «تاد»، با نام کامل «پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا»، پدافند ضدهوایی و ضدموشکی اسرائیل را که یکی از نیرومندترین‌ها در سطح جهان است تقویت خواهد کرد.

«تاد» چیست؟

«تاد» یکی از پیشرفته‌ترین و نیرومندترین سامانه‌های ضدموشکی در زرادخانه ارتش آمریکا است.

اسرائیل در حال حاضر از ترکیب چند سامانه که در همکاری با آمریکا ساخته شده‌اند، از جمله گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان برای رهگیری و انهدام پهپادها، راکت‌ها و موشک‌ها در ارتفاع و فواصل گوناگون استفاده می‌کند.

«تاد» به رادار پیشرفته‌ای مجهز است که می‌تواند موشک‌ها را در فاصله‌های طولانی‌تر شناسایی کند. برد تجهیزات رهگیری آن نیز طولانی‌تر است.

حسین آرین، کارشناس امور نظامی در بریتانیا، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گوید: «تاد سامانه ضدموشکی بسیار برتری است و در مقایسه با سامانه‌های پدافند ضدهوایی اسرائیل پوشش و برد بسیار گسترده‌تری دارد.»

چرا آمریکا «تاد» را در اسرائیل مستقر کرده است؟

پس از حمله ایران با ۱۸۰ موشک بالستیک در روز دهم مهرماه که به اعتقاد برخی از کارشناسان آسیب‌پذیری سامانه‌های ضدموشکی اسرائیل را برملا کرد، دولت آمریکا تصمیم گرفت یک سامانه «تاد» در این کشور مستقر کند.

حسین آرین معتقد است که حمله ایران دولت آمریکا را مجاب کرد که دفاع ضدموشکی اسرائیل را برای مقابله با «حمله بالقوه دیگری از سوی ایران» تقویت کند.

حمله موشکی دهم مهر بزرگ‌ترین حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل و واکنشی بود به ترور رهبران و مقامات ارشد گروه افراطی حماس، گروه حزب‌الله لبنان و تهاجم نظامی اسرائیل به لبنان.

آمریکا حماس و حزب‌الله را گروه‌های تروریستی می‌داند.

بیشتر در این باره: آن‌چه از خسارات حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل می‌دانیم

اسرائیل خسارات ناشی از حمله موشکی ایران را بی‌اهمیت جلوه داده است، ولی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که حدود ۳۰ موشک بالستیک ایران به داخل و اطراف پایگاه هوایی نواتیم، در جنوب اسرائیل، اصابت کرده‌اند و بخشی از ساختمان‌ها و باند پرواز این پایگاه آسیب دیده است.

پایگاه نواتیم محل استقرار و پرواز جنگنده‌های آمریکایی اف- ۳۵ نیروی هوایی اسرائیل است. کارشناسان می‌گویند موشک‌های ایران به فاصله بسیار کمی از محل استقرار این جنگنده‌ها در داخل پایگاه نواتیم اصابت کردند.

یک موشک دیگر نیز به فاصله بسیار کمی از ساختمان مرکزی موساد در شهر تل آویو اصابت کرد.

اسرائیل بارها و به اشکال گوناگون هشدار داده که به حمله موشکی ایران پاسخ شدیدی خواهد داد.

درعین حال، در حمله پهپادی حزب‌الله لبنان در روز ۲۲ مهر به یک پادگان ارتش اسرائیل چهار سرباز کشته و تعداد بیشتری مجروح شدند.

شاشانک جوشی، استاد مهمان دانشگاه کینگز کالج در لندن، گفت دلیل استقرار سامانه ضدموشکی «تاد» در اسرائیل این است که «آمریکا پیش‌بینی می‌کند حمله تلافی جویانه اسرائیل به ایران بسیار بزرگ و شدید خواهد بود و به احتمال فراوان باعث حمله متقابل ایران به اسرائیل خواهد شد».

آقای جوشی که سردبیر بخش دفاعی مجله اکونومیست نیز هست، اعتقاد دارد که اسرائیل در حمله به ایران گزینه‌های مختلفی دارد، از مراکز تسلیحاتی و نظامی گرفته تا تأسیسات هسته‌ای و حتی رهبران ایران.

او افزود: «اسرائیل در حمله خود هر کدام از این اهداف را انتخاب کند به احتمال فراوان با حمله تلافی جویانه و شدید ایران روبرو خواهد شد».

بیشتر در این باره: چرا اسرائیل هنوز به حمله موشکی ایران پاسخ نداده است؟