هشدار کاخ سفید به عراق برای توقف تهدیدهای گروه‌های تحت حمایت ایران

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید

کاخ سفید از به بغداد هشدار داد که با سرعت بیشتری با تهدیدهای شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران که در خاک عراق حضور دارند، مقابله کند.

این هشدار درحالی اعلام می‌شود که مقام‌های ارشد عراقی نسبت به حملات اخیر آمریکا در عراق اعتراض کرده‌اند. حملات اخیر آمریکا در واکنش به کشته شدن سه نظامی آمریکایی از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در عراق صورت گرفته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفت که دولت عراق باید برای پایان دادن به تهدیدات گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران که به مواضع ارتش آمریکا حمله کرده‌اند «با هوشیاری بیشتری عمل کند».

گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در عراق از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون دست‌کم ۱۶۵ حمله علیه نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند.

بیشتر در این باره: تأکید گروه‌های نیابتی ایران در عراق بر ادامه حمله به نیروهای آمریکایی

پس از حمله اخیر آمریکا علیه مواضع نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان تحت حمایتش در عراق و سوریه، رسانه‌های جمهوری اسلامی از تداوم حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در عراق و سوریه علیه نیروهای آمریکایی خبر دادند.

باوجود هشدارهای آمریکا، این حملات همچنان ادامه دارد و ازجمله روز دوشنبه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، از کشته شدن چند عضو گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» در حمله پهپادی شبانه به پایگاه آمریکایی «العمر» در شرق سوریه خبر داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» شمار کشته‌های این حمله را ۶ نفر گزارش کرده است.

گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» که مورد حمایت ایران است روز یکشنبه از حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در میدان نفتی العمر خبر داده بود.

همزمان با تداوم این حملات، علی‌اکبر احمدیان، نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای گفت‌وگو با مقام‌های عراقی روز دوشنبه وارد بغداد، پایتخت عراق شد.

کربی: ما پاسخ خواهیم داد

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه در ادامه گفت‌وگو با فاکس نیوز با اشاره به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله این گروه‌ها گفت: «سه آمریکایی کشته شدند، سه سرباز. اکنون سه خانواده عزادار هستند.»

او افزود: «رئیس‌جمهور [جو بایدن] نمی‌خواهد بیکار بنشیند. ما پاسخ خواهیم داد.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که بایدن حملاتی را در پاسخ به حملات به مواضع ایالات متحده تایید کرده و او نمی‌گذارد جان باختن این سه سرباز بی پاسخ بماند.

حمله پهپادی روز هشتم بهمن به پایگاه نظامی آمریکا در اردن سه سرباز را کشت و حداقل ۴۰ تن دیگر را زخمی کرد.

پس از آن، کاخ سفید اعلام کرد گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» مسئول حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی «برج ۲۲» در اردن است.

در واکنش به این حمله، آمریکا شامگاه جمعه ۱۳ بهمن علیه مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی‌اش در سوریه و عراق حملاتی انجام داد که منجر به کشته شدن ده‌ها شبه‌نظامی شد.

اما مقام‌های عراقی و سوری از این حملات انتقاد کردند.

دولت عراق دیپلمات ارشد آمریکایی در بغداد را احضار و یادداشت اعتراضی خود را به او ابلاغ کرد.

بیشتر در این باره: انتقاد نخست وزیر عراق از حملات آمریکا به شبه‌نظامیان در خاک این کشور

پنتاگون حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی به دعوت دولت بغداد برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش در عراق دارد و حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی دیگر با ماموریت مشابهی در سوریه هستند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت که مقامات آمریکایی نمی‌توانند بگویند که حملات بیشتر گروه‌های شبه‌نظامی به نیروهای آمریکایی متوقف شده است.

او با این حال تاکید کرد که آمریکا به این حملات واکنش نشان خواهد داد.

آقای سالیوان گفت: «این [حملات] پایان نیافته است. ما قصد داریم حملات و اقدامات بیشتری انجام دهیم و پیام روشنی ارسال کنیم که ایالات متحده در صورت حمله به نیروهایش پاسخ خواهد داد.»

در حالی که همزمان حملات آمریکا علیه شبه‌نظامیان حوثی در یمن ادامه دارد، مقام‌های آمریکایی معتقدند که این حملات تأثیر مهمی در زمینه سلب توانایی این گروه‌ها برای انجام حملات بیشتر علیه نیروهای آمریکایی داشته است.

بر اساس گزارش‌های واشینگتن‌پست، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ م.ت / پ.پ