سازمان بهداشت جهانی: ۱۳ درصد از جمعیت ایران دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری شده در یک بیمارستان اراک (عکس از آرشیو)

سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه نسبت به گستردگی شیوع کووید -۱۹ در ایران و تأثیر آن بر زندگی و وضعیت معیشت مردم ابراز نگرانی کرده و گفته است، تنها ۱۳ درصد از جمعیت کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وزارت بهداشت ایران که آمار رسمی مرگ‌ومیر در اثر کرونا را اعلام می‌کند طی هفته اخیر اعلام کرد که رکورد جدیدی از میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در کشور ثبت شده است.

طبق این آمار، با جان باختن ۵۶۴ نفر دیگر بر اثر کرونا در ایران، طی ۲۴ ساعت منتهی به ۲۸ مرداد، آمار رسمی کل تلفات این بیماری در کشور از صد هزار نفر در کشور گذشت.

این در حالی است که کارشناسان امور بهداشتی، آمار واقعی جان‌باختگان و مبتلایان روزانه در ایران را دو تا سه برابر آمار رسمی تخمین می‌زنند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران در بیانیه‌ای گفته است، در حالی که شیوع کرونا همچنان به صورت گسترده در ایران ادامه دارد میزان واکسیناسیون در این کشور کم است.

او تصریح کرده است، تا روز ۱۶ اوت (روز دوشنبه) ۱۳.۱ درصد کل جمعیت ایران دوز اول واکسن کرونا و ۵.۱۵ درصد جمعیت دوز دوم را دریافت کرده‌اند.

بیشتر در این باره: رئیس کمیسیون بهداشت: خرید واکسن به خاطر پروژه واکسن داخلی به تأخیر انداخته شد

نماینده سازمان بهداشت جهانی اضافه کرده است، مشاهده شتابی که از اوایل ماه جاری میلادی برای واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار و افراد در گروه‌های سنی ۳۰ تا ۴۰ ساله در استان‌های با وضعیت وخیم کرونا، آغاز شده، باعث دلگرمی است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ادامه گفته است، تا امروز، در چارچوب برنامه کواکس در مجموع پنج میلیون و ۶۴ هزار دوز واکسن کووید ۱۹ به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده است. همچنین هشت و نیم میلیون دوز دیگر از تسهیلات برنامه کواکس در ماه اوت و سپتامبر به ایران تحویل داده می‌شود. انتظار می‌رود که واکسن‌های اهدایی از سایر کشورها نیز در ۲۰ اوت به کشور برسد.

برنامه کواکس زیر نظر سازمان جهانی بهداشت و با حضور ۷۶ کشور جهان دنبال می‌شود و هدف آن کمک به خرید و توزیع عادلانه‌تر واکسن کرونا در همه کشورهای جهان است.

تاخیر در خرید واکسن توسط مقام‌های جمهوری اسلامی ایران واکنش‌هایی در داخل کشور به دنبال داشته است.

رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رادیو دولتی ایران گفته است که خرید واکسن به خاطر پروژه ساخت واکسن داخلی به تأخیر انداخته شد.

حسینعلی شهریاری گفت که «بی‌شک» سهل‌انگاری شده و افزود که «سوءمدیریت ستاد ملی کرونا باعث اشکالاتی شد و بیشتر هم تقصیر رئیس ستاد بود که توصیه‌ها را گوش نمی‌کرد.»

او تأکید کرد که مدیران پروژه واکسن برکت خودشان هم نمی‌دانستند که نمی‌توانند به قول ۲۰ میلیون واکسن تا پایان مرداد عمل کنند.

براساس آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت ایران تا روز پنجشنبه آمار کل جان‌باختگان کووید ۱۹ در ایران به ۱۰۰ هزار و ۲۵۵ نفر و شمار کل مبتلایان به ۴ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۸۳ نفر رسید.

ارائه رسمی و روزانه این آمار در یک سال و نیم گذشته در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات جمهوری اسلامی تعداد قربانیان کووید در ایران سه تا چهار برابر این عدد است و تاکنون به‌راحتی از ۲۰۰ هزار نفر نیز گذشته است.

در مورد آمار مبتلایان روزانه نیز ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت ایران، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی با اشاره به ثبت ۲۳۰ هزار تست مثبت کرونا در یک هفته گذشته گفت با در نظر گرفتن افرادی که تست نمی‌دهند، احتمالا روزانه تا ۲۲۰ هزار نفر از مردم به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند.

با استفاده از وب سایت بهداشت جهانی و رادیو فردا