مقام کنفرانس مونیخ: نمی‌شد اجازه داد مونیخ به عرصه پروپاگاندای جمهوری اسلامی تبدیل شود

وولفگانگ ایشینگر می‌گوید کنفرانس مونیخ قرار نیست «یک عرصه‌ مجانی پروپاگاندا» برای دیکتاتورها و رهبران خودکامه در سراسر جهان باشد

وولفگانگ ایشینگر، سفیر سابق آلمان در واشینگتن، که ریاست هیئت مدیره کنفرانس امنیتی مونیخ را بر عهده دارد، دلیل عدم دعوت از حکومت‌هایی چون ایران به این کنفرانس را جلوگیری از «پروپاگاندای» جمهوری اسلامی دانست.

او که یکی از دیپلمات‌های مشهورِ آلمان است، در گفت‌وگو با واژا تاوبِریدزه و در پاسخ به پرسش رادیوفردا درباره عدم دعوت از حکومت‌هایی چون ایران به این دور از کنفرانس گفت: «نمی‌شد اجازه داد که مونیخ به عرصه‌ای برای پروپاگاندای حکومت ایران تبدیل شود، اما اگر مثلا مذاکرات پیرامون برجام از سر گرفته شود، باید تصمیم دیگری در این زمینه گرفت».

آقای ایشینگر تصریح کرد: کنفرانس امنیتی مونیخ می‌خواهد جایی باشد برای دستیابی به صلح از طریق گفتگو. ما در مونیخ تلاش می‌کنیم که از طریق گفتگو برای کشورهای درگیر تنش راه‌حلی پیشنهاد کنیم. اما در عین حال این کنفرانسی است که بسیار با فضا و منافع عمومی ارتباط دارد.

او با اشاره به این‌که کنفرانس مونیخ قرار نیست «یک عرصه‌ مجانی پروپاگاندا» برای دیکتاتورها و رهبران خودکامه در سراسر جهان باشد، افزود: «برای همین فکر نمی‌کنم این تصمیم اشتباهی بوده که نمایندگان حکومت ایران دعوت نشدند».

ریاست هیئت مدیره کنفرانس امنیتی مونیخ در ادامه گفت: «اما این بدان معنی هم نیست که تصمیم درستی خواهد بود اگر ما به یکباره با از سرگیری مذاکرات برجام یا هر مذاکره دیگری با ایران که در یک سطحی از سر گرفته شود، غافلگیر شویم. در آن زمان، این به نفع جامعه امنیتی مونیخ است که به رویکردهای دولت ایران هم گوش بدهد».

آقای ایشینگر با این حال گفت: «در فضای کنونی ما متهم می‌شدیم که رژیم ایران از مونیخ به عنوان یک پلتفرم پروپاگاندا استفاده می‌کند و این چیزی نیست که ما به‌دنبال آن باشیم».

عدم دعوت از مقامات جمهوری اسلامی ایران و در مقابل، دعوت از مخالفان حکومت اسلامی به نشست یاد شده، با خشم تهران روبرو شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه اول اسفند مدعی شد که برگزارکنندگان این کنفرانس «اشتباه فاحشی» کردند.