شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان از مرز ۸۰ میلیون نفر گذشت

یک پزشک اهل مجارستان به عنوان نخستین داوطلب، واکسن کرونای فایزر و بیو.ان.تک را دریافت کرد

همزمان با آغاز واکسیناسیون در برخی کشورهای اروپایی و اعلام ثبت گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در چند کشور، گزارش‌ها حاکی است که شمار مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ به بیش از ۸۰ میلیون نفر در سراسر دنیا رسیده است.

همچنین طبق آمار ارائه‌شده از سوی دانشگاه جانز هاپکینز، از آغاز همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ در دنیا تاکنون نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

گونه جهش‌یافته کرونا به آسیا و اتحادیه اروپا رسید

همزمان با توزیع واکسن کرونا در برخی کشورهای دنیا و افزایش امیدها به بهبود بحران همه‌گیری در ماه‌های آینده، نخستین مورد از ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا پس از بریتانیا در چند کشور دیگر از جمله فرانسه، سوئد، اسپانیا و ژاپن نیز به ثبت رسید.

وزارت بهداشت بریتانیا ۲۴ آذر اعلام کرده بود که احتمالا موج تازه شیوع گسترده کرونا در مناطق جنوب شرق این کشور با نوع جدید این ویروس مرتبط است.

فرانسه هفته پیش در اقدامی فوری به منظور مقابله و پیشگیری از ورود ویروس جهش‌یافته کرونا، مرزهای خود را به روی پروازهای ورودی بریتانیا بست و تردد قطارها را به حالت تعلیق در آورد. این اقدام موجب اختلال در مبادلات کالا بین دو کشور شد.

با وجود افزایش محدودیت‌ها و اقدام‌های سخت‌گیرانه، وزارت بهداشت فرانسه روز جمعه اعلام کرد، تست یک شهروند فرانسوی که به‌تازگی از بریتانیا به این کشور بازگشته است حاکی از ابتلای او به گونه جدید ویروس کرونا است.

ژاپن هم می‌گوید تاکنون هفت مورد ابتلا به این گونه جدید را شناسایی کرده است که احتمالا همگی از سفر بریتانیا بازگشته‌اند.

یک مقام بهداشتی اسپانیا نیز از ثبت چهار مورد ابتلا به کرونای جهش‌یافته در مادرید خبر داده است. به گفته این مقام، سه مورد مشکوک دیگر هم شناسایی شده‌اند اما در میان مبتلایان قطعی، محرز شده است که دست‌کم دو نفرشان به تازگی از بریتانیا به مادرید بازگشته‌اند.

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به گونه جهش‌یافته ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، در حالی‌که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل اما می‌گوید هیچ نشانه‌ای به دست نیامده که نوع جدید ویروس کرونا از نوع قبلی شدیدتر یا کشنده‌تر باشد.

آغاز واکسیناسیون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا

تنها ساعاتی پس از رسیدن نخستین محموله واکسن تولید شرکت «فایزر» و «بیو.ان.تک» به اتحادیه اروپا در اواخر روز جمعه، برخی کشورهای عضو این اتحادیه شامل آلمان، مجارستان و اسلواکی تزریق واکسن کرونا را از روز شنبه آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نخستین فردی که در یکی از خانه‌های سالمندان این کشور واکسن کرونا را دریافت کرده است، یک زن ۱۰۱ ساله است.

تا امروز، مجموع شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا،‌ دست‌کم ۱۶ میلیون نفر برآورد شده است و از این میان، بیش از ۳۳۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باخته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان، رویترز، نیویورک تایمز و رادیو فردا/ آ.ت / س.ن