دانشگاه‌های آمریکا و بریتانیا در صدر برترین‌های جهان؛ سقوط چشمگیر ایران

دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران هر دو در رتبه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ جایگاه بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند

آرشیو «رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان» نشان می‌دهد جایگاه دانشگاه‌های ایران طی چهار سال گذشته به شدت سقوط کرده است.

تازه‌ترین رده‌بندی دانشگاه‌های جهان نشان می‌دهد که دانشگاه‌های آمریکا در صدر بهترین‌های جهان قرار دارند، اما جایگاه دانشگاه‌های ایران طی چهار سال گذشته به شدت سقوط کرده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش «رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان» موسوم به «رتبه‌بندی شانگهای» که روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد منتشر شد، دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد آمریکا همراه با کمبریج بریتانیا به ترتیب در صدر بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند.

همچنین ۱۲ مورد از بهترین دانشگاه‌های دنیا، همه در آمریکا و بریتانیا قرار دارند و دانشگاه پاریس‌ساکلی هم‌ردیف با دانشگاه کرنل آمریکا در رتبه ۱۲ قرار گرفته است.

با این‌حال، امتیاز دانشگاه هاروارد آمریکا با اختلاف چشمگیری از دیگر دانشگاه‌ها بالاتر است.

در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان تنها نام چند کشور غیر اروپایی و آمریکایی دیده می‌شود که تقریبا همه آن‌ها از کشورهای کانادا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و چین هستند.

در خاورمیانه نیز تنها نام دانشگاه ملک سعود عربستان و سه دانشگاه اسرائیل در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان دیده می‌شود.

بیشتر در این باره: شیوه‌های سرکوب اعتراضات دانشگاه، به‌روایت اسناد محرمانه

در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان نیز تنها نام دو دانشگاه ایرانی دیده می‌شود؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران هر دو در رتبه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ جایگاه بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند.

هفت دانشگاه ایران نیز در رتبه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند.

سقوط رتبه دانشگاه‌های ایران

آرشیو «رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان» نشان می‌دهد جایگاه دانشگاه‌های ایران طی چهار سال گذشته به شدت سقوط کرده است.

برای نمونه دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۲۰۲۰ در رده ۳۰۰ تا ۴۰۰ بهترین دانشگاه‌های جهان قرار داشت، اما اکنون در رتبه ۴۰۰ تا ۵۰۰ قرار گرفته است. دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف که چهار سال پیش در رده ۵۰۰ تا ۶۰۰ بهترین‌های جهان قرار داشتند، امسال در ردیف ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ قرار گرفته‌اند.

افول جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در حالی است که برای نمونه دانشگاه ملک سعود عربستان در همین بازه زمانی از رده ۱۰۰ تا ۱۵۰ به رده ۹۰ صعود کرده است.

نمونه دیگر امارات است که در سال ۲۰۲۰ هیچ‌کدام از دانشگاه‌های آن در لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان نبودند، اما اکنون سه دانشگاه این کشور در لیست یاد شده قرار گرفته و حتی جایگاه دانشگاه «خلیفه» امارات از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شریف ایران نیز پیشی گرفته و با دانشگاه تربیت مدرس ایران برابری می‌کند.