چین می‌گوید آماده است به تقویت روند صلح بین فلسطینیان و اسرائیل کمک کند

محمود عباس (چپ) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین

رئیس‌جمهور چین روز چهارشنبه ۲۴ خرداد در دیدار با محمود عباس در پکن به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت پکن آماده است به آشتی بین جناح­‌های رقیب فلسطینی و تقویت روند صلح با اسرائیل کمک کند.

شی جین‌پینگ به همتای فلسطینی خود گفت: «راه حل اساسی برای حل مسئله فلسطین تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی براساس مرزهای ۱۹۶۷ است که پایتخت آن اورشلیم (بیت‌المقدس) شرقی باشد.»

مبنای اظهار­نظر رهبر چین قطعنامه شورای امنیت است که مرزهای بین‌المللی سال ۱۹۶۷ را به رسميت شناخته ­است ولی حکومت اسرائیل از مدت­‌ها پیش مخالفت خود را با اين قطعنامه اعلام کرده ­است.

رئیس­‌جمهور چین در بخش دیگری از سخنانش گفت که جامعه بین‌المللی باید کمک­‌های بشردوستانه و کمک‌های مربوط به توسعه در سرزمین­‌های فلسطینی را افزایش دهد.

فلسطینیان خواستار تشکیل یک کشور مستقل در کرانه باختری، نوار غزه و اورشلیم شرقی هستند. تمامی این سرزمین­‌ها در جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل در آمد. اسرائیل در سال ۲۰۰۵ به اشغال نوار غزه پایان داد ولی به توسعه شهرک­‌سازی در کرانه باختری ادامه داده است و شهر اورشلیم (بیت‌المقدس) را پایتخت ابدی و تفکیک­‌ناپذير خود می­‌داند.

بیشتر در این باره: کمیته سازمان ملل حاکمیت اسرائیل بر سرزمین‌های اشغالی را «اشغال مستمر» دانست

روند مذاکرات صلح بین دو طرف با میانجی­‌گری آمریکا از سال ۲۰۱۴ متوقف شده ­است. اختلاف بین جناح­‌های فلسطینی نیز روند صلح با اسرائیل را پیچیده‌تر کرده است.

جنبش حماس که بر نوار غزه حکومت می­‌کند به طور علنی اعلام کرده که خواستار نابودی اسرائیل است. تشکیلات خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس که از سوی جامعه بین‌المللی به عنوان نماینده فلسطینیان محسوب می­‌شود فقط بر کرانه باختری حکومت می‌کند، با این حال اقتدار آن در این مناطق نیز در سال­‌های اخیر تضعیف شده است.

هدف اصلی سفر سه روزه محمود عباس به پکن جلب حمایت حکومت چین از تشکیل کشور مستقل فلسطینیان است.

مقامات ارشد دولت آمریکا پارسال که آقای عباس برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود با او دیدار نکردند.

بیشتر در این باره: پشت پرده توافق ایران و عربستان با میانجی‌گری چین

حکومت چین همواره با فلسطینیان مناسبات خوبی داشته و از زمان سفر قبلی محمود عباس به پکن در سال ۲۰۱۷ همواره بر آمادگی و قابلیت خود برای میانجی­‌گری در مورد مسئله فلسطین تاکید کرده ­است.

اما اقدامات میانجی­‌گرانه پکن در خاورمیانه تا قبل از موفقیت این کشور در حل اختلافات ریاض و تهران و از سرگیری مناسبات دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی در ماه مارس امسال به نتیجه چندانی نرسیده بود.

شی جین‌پینگ در مراسم استقبال رسمی از محمود عباس در تالار بزرگ خلق در شهر پکن گفت: «ما همواره از خواست عادلانه مردم فلسطین برای احیا حقوق ملی و مشروع خود با قاطعیت حمایت کرده‌ایم.»

رئیس­‌جمهور چین و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفتند که دو طرف علاوه بر توافق در مورد همکاری‌های راهبردی، چند سند همکاری در زمينه­‌های مختلف از جمله اقتصاد و فناوری امضا کرده­‌اند.

روز سه‌شنبه نیز چین گانگ، وزیر خارجه چین در دیدار با ریاض المالکی، همتای فلسطینی خود بر آمادگی پکن برای کمک به حل مسئله فلسطین «با تکیه بر خرد و حکمت چینی» تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر