حوثی‌ها: به همه کشتی‌های به مقصد اسرائیل حمله می‌کنیم

صحنه‌ای از یکی از حملات اخیر نیروهای حوثی به یک کشتی تجاری در دریای سرخ

شاخه نظامی گروه حوثی‌های یمن روز شنبه ۱۸ آذر به همه شرکت‌های کشتیرانی هشدار داد اگر با اسرائیل همکاری کنند، در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌گیرند.

یک سخنگوی این گروه با اعلام «ممنوعیت» در خصوص حرکت «تمامی کشتی‌ها» به سمت اسرائیل، گفت اگر مواد غذایی و داروهای مورد نیاز به نوار غزه نرسد، کشتی‌هایی که در دریای سرخ به سوی بنادر اسرائیل می‌روند، «صرف‌نظر از ملیت‌شان، هدف نیروهای نظامی ما قرار می‌گیرند».

هشدار انصارالله، شاخه نظامی شورشی‌های حوثی یمن، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

این گروه تهدید ماه گذشته خود را نیز تکرار کرد که چه کشتی‌ها در مالکیت اسرائیل باشند، چه مدیریت آن‌ها اسرائیلی باشد یا خدمه آن اسرائیلی باشد، برای انصارالله «هدف مشروع» به حساب خواهند آمد.

انصارالله همچنین خطاب به کشورهای عربی و مسلمان نوشت: «بر اساس مسئولیت تاریخی و با روحیه جوانمردی برای رفع محاصره غزه، از تمامی ظرفیت خود استفاده کنید».

شورشی‌های حوثی تهدید علیه کشتیرانی آزاد در آب‌های دریای سرخ را در بحبوحه جنگی تکرار کرده‌اند که با حمله گروه افراطی حماس به مردم اسرائیل در روز ۱۵ مهر آغاز شد و اعلان جنگِ اسرائیل علیه این گروه در باریکه غزه را در پی آورد. این جنگ اکنون وارد دهمین هفته خود شده است.

حماس در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپاست، و در عین حال از حمایت ایران و گروه‌های نیابتی آن در منطقه برخوردار است.

این گروه افراطی که در آغاز ماه نخست حمله به اسرائیل از عدم حمایت «کافی» حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران از عملیات خود انتقادهایی بیان کرده بود، بیانیه روز شنبه انصارالله را «شجاعانه» نامید.

تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، شنبه شب ۱۸ آذر در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت کشورش محاصره دریایی را تحمل نخواهد کرد و «اگر دنیا به آن رسیدگی نکند، اسرائیل خود برای رفع این حصر اقدام خواهد کرد».

آقای هانگبی افزود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران اروپایی خواسته برای رسیدگی به این تهدید گام‌های مشترکی بردارند.

بیشتر در این باره: بلینکن: حملات حوثی‌ها با حمایت ایران صورت می‌گیرد

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در گروه جی۷ اوایل این ماه در نشست خود تأکید کردند که تهدید دریایی از ناحیه حوثی‌ها کشتیرانی برای همه جهان را با خطر روبه‌رو می‌کند و تحمل نخواهد شد.

در این میان، ارتش فرانسه اعلام کرد یکی از ناوچه‌های نظامی آن کشور دو فروند پهپاد برخاسته از سواحل یمن را بر فراز دریای سرخ «سرنگون کرد» زیرا به سوی این ناوچه در حرکت بود.

براساس بیانیه فرانسه، ناوچه لانگدوک این کشور که در دریای سرخ فعالیت می‌کند، دو تهدید را شامگاه شنبه ۱۸ آذر شناسایی و آن را در ۱۱۰ کیلومتری از سواحل یمن رهگیری و منهدم کرد.

از آغاز بحران جنگی بین اسرائیل و حماس (گروهی که از سوی آمریکا، اروپا و شمار دیگری از کشورها به عنوان تشکل تروریستی شناخته شده)، حوثی‌ها نیز که به عنوان متحد جمهوری اسلامی ایران، برای یاری دادن به حماس دست به یک رشته‌تحرکات دریایی در آب‌های دریای سرخ زده‌اند.

حوثی‌ها ماه گذشته ابتدا با بالگرد بر عرشه کشتی گالاکسی لیدر فرود آمده، آن را به کنترل خود درآوردند و هنوز نیز آن را در اختیار دارند.

حملات پیاپی حوثی‌ها به چند کشتی دیگر از جمله با اقدام سریع ناوهای آمریکایی فعال در منطقه خنثی شد.

اسرائیل از نخستین هفته‌های بحران جاری، حملات متحدان ایران در آب‌های دریای سرخ را تهدیدی برای کشتیرانی آزاد دانسته و توجه دولت‌های متحد خود در دنیا را به این امر جلب کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در هفته ششم از جنگ حماس و اسرائیل گفت محکومیت اسرائیل از سوی کشورهای مسلمان کافی نیست و کار «اصلی» آن است که «شریان و جریان حیاتی» اسرائیل قطع شده و از رسیدن انرژی و کالا به آن جلوگیری شود.