سازمان ملل: تلفات مستقیم و غیرمستقیم جنگ یمن تا پایان امسال به ۳۷۷ هزار نفر می‌رسد

تصویر یک منطقه در استان صعدا در شمال یمن پس از حمله هوایی ائتلاف به رهبری عربستان (عکس از آرشیو)

برنامه توسعه سازمان ملل روز سه‌شنبه دوم آذر اعلام کرد که تلفات انسانی مستقیم و غیرمستقیم جنگ هفت ساله یمن تا پایان سال جاری میلادی به ۳۷۷ هزار نفر خواهد رسید.

براساس یافته‌های این پژوهش جدید، حدود ۶۰ درصد از این رقم تلفات غیرمستقیم جنگ مثل مرگ بر اثر قحطی، بیماری و فقدان آب آشامیدنی سالم است. بنابراین می‌توان تخمین زد که حدود ۱۵۰ هزار نفر از تلفات نتیجه مستقیم درگیری‌های نظامی خواهد بود.

به گفته برنامه توسعه سازمان ملل، اکثریت قربانیان غیرمستقیم جنگ یمن را کودکان تشکیل می‌دهند که به طور ویژه در برابر سوء تغذیه و گرسنگی آسیب‌پذیرند. این گزارش می‌افزاید: «در طول سال ۲۰۲۱ در هر نه دقیقه یک کودک یمنی تحت تاثیر جنگ می‌میرد.»

با ورود ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ با هدف متوقف کردن پیشروی شورشیان حوثی دامنه درگیری‌های نظامی و پیامدهای ویرانگر آن گسترش یافته است.

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارش‌های قبلی خود نیز هشدار داده بود که جنگ در یمن که فقیرترین کشور خاورمیانه است روند توسعه را دو دهه به عقب بازگردانده است. سازمان ملل از چند سال پیش شرایط حاکم بر یمن را بزرگترین فاجعه بشری در جهان اعلام کرده است.

این نهاد در گزارش روز سه‌شنبه خود هشدار داد که اگر جنگ یمن در همین ابعاد ادامه پیدا کند تا سال ۲۰۵۰ رقم قربانیان به ۱.۳ میلیون نفر خواهد رسید.

این گزارش می‌افزاید: «بخش اعظم این تلفات نتیجه پیامدهای غیرمستقیم جنگ مثل نابودی راه‌های تامین معیشت مردم، افزایش سرسام‌آور بهای مواد غذایی و ویران شدن شبکه خدمات عمومی نظیر بهداشت و آموزش و پرورش خواهد بود.»

بیشتر در این باره: حوثی‌ها می‌گویند از اوایل تابستان حدود «۱۵ هزار نفر» از نیروهای آن‌ در مارب کشته شده‌اند

در ادامه این گزارش آمده است: «اگر جنگ اکنون متوقف شود می‌توان به آینده یمن امیدوار بود و این کشور تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند به موقعیت کشورهای با درآمد متوسط برسد. ولی از وضعیت فعلی چنین برمی‌آید که روند ویرانی کشور و مصیبت مردم ادامه خواهد یافت.»

در برخی از مناطق یمن نبردهای زمینی سنگین و بمباران‌های هوایی گسترده حتی زیرساخت‌های ساده کشور را ویران کرده است.

در هفته‌های اخیر درگیری‌های نظامی در چندین جبهه در اطراف شهر استراتژیک مارب که یکی از مناطق نفت خیر و تحت کنترل نیروهای دولت یمن است تشدید شده است. در نبردهای چند ماه اخیر در این جبهه‌ها هزاران نفر از نیروهای دو طرف کشته شده‌اند.

دفتر امور پناهندگی سازمان ملل نیز روز دوشنبه در بیانیه جداگانه‌ای در مورد امنیت ساکنان مارب و بیش از یک میلیون آواره‌ای که در سالهای قبل به این منطقه پناه برده‌اند، ابراز نگرانی کرد.

به گفته سخنگوی این نهاد، از شروع این درگیری‌ها در ماه سپتامبر بیش از ۴۰ هزار نفر از مارب گریخته و اسهال، مالاریا و بیماری‌های تنفسی ناشی از عفونت به شدت در میان آوارگان شیوع پیدا کرده است.

شورشیان حوثی در هفته‌های اخیر یک منطقه گسترده در جنوب حدیده، یکی از بنادر مهم یمن در حاشیه دریای سرخ را تصرف کردند. در سال ۲۰۱۸ و در پی خروج نیروهای دولتی از حدیده، دو طرف در مورد برقراری آتش‌بس در این بندر و اطراف آن به توافق رسیده بودند.

گزارش برنامه توسعه سازمان ملل می‌افزاید که بیش از ۸۰ درصد از جمعیت ۳۰ میلیونی یمن به حدی از کمک‌های بشردوستانه خارجی نیازمند و اقتصاد این کشور در آستانه ورشکستگی کامل است.

مدیر این نهاد گفت: «میلیون‌ها یمنی به دلیل پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم جنگ در چنگال فقر، بیکاری و گرسنگی گرفتارند. شرایط حاکم یمن بر بزرگترین فاجعه بشری جهان است و شواهد نشان می‌دهد که وضعیت این کشور بدتر خواهد شد.»