زهرا سعیدیان‌جو، از اعضای خانواده‌های دادخواه آزاد شد

زهرا سعیدیان‌جو پس از آزادی در برابر زندان سپیدار اهواز

زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، حدود یک ماه بعد از بازداشت توسط نیروهای امنیتی، به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

رضا شفاخواه، وکیل خانم سعیدیان‌جو، روز یکشنبه ۱۹ آذرماه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که موکلش «ساعتی پیش با قبول قرار وثیقه از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای ایذه، به طور موقت از زندان سپیدار اهواز آزاد شد».

این عضو خانواده‌های دادخواه روز ۲۲ آبان‌ماه امسال، سه روز مانده به سالگرد کشته‌شدن برادرش توسط نهادهای امنیتی در ایذه بازداشت شده بود.

در اواخر مهرماه امسال نیز اخباری مبنی بر «اخراج» زهرا سعیدیان‌جو از محل کار و «تهدید به مرگ» شدن او از سمت چند موتورسوار منتشر شد.

خانم سعیدیان‌جو روز ۳۰ مهرماه در یک پست اینستاگرامی نوشته بود که «هیچ مشکل جسمی و روانی ندارم» و «هیچ‌وقت بیماری خاصی نداشتم» و «قصد خودکشی ندارم».

بازداشت او همزمان با انتشار اخبار زیادی مبنی بر فشار نیروهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد کشته‌شدن اعضای خانواده‌شان،‌ انجام شد.

شماری از خانواده‌های دادخواه در حال حاضر تحت بازداشت قرار دارند؛ از جمله ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی معترض اعدام شده، که از سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه بازداشت شده و با گذشت بیش از سه ماه همچنان تحت بازداشت قرار دارد.

زندانی کردن ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری پدر و مادر پویا بختیاری معترض کشته شده در اعتراضات آبان ۹۸ و مریم اکبری منفرد، از خانواده‌های دادخواه اعدام شدگان دهه شصت، از دیگر نمونه‌های برخورد دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با خانواده‌های دادخواه است.