هشدار زالی درباره پر شدن بخش‌ تنفسی بیمارستان‌های تهران به دلیل آلودگی هوا

علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران

فرمانده مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران درباره پر شدن بخش‌های تنفسی اختصاص‌یافته به بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها، همزمان با آلودگی هوا و احتمال افزایش بیماری‌های تنفسی در پایتخت هشدار داد.

این در حالی است که علیرضا زالی روز هشتم دی‌ماه گفته بود که مرگ و میر کرونایی در پایتخت ۶۹ درصد و میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به دو ماه اول پاییز ۳۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای زالی روز شنبه، ۱۳ دی‌ماه، در جلسه اضطراری کاهش آلودگی هوا در حالی از افزایش تعداد بیماران تنفسی و بالا رفتن احتمال ابتلا به کرونا بر اثر آلودگی هوا خبر داد که به گفته او افرادی که زمینه بیماری آسم دارند در صورت ابتلا به کرونا دچار شکل وخیم‌تری از این بیماری خواهند شد.

فرمانده مقابله با کرونا همچنین گفت: «با توجه به این که سایر آلاینده‌ها در شرایط آلودگی هوا موجب بروز بیماری‌های تنفسی می‌شوند ممکن است ظرفیت‌های بیمارستانی در بخش‌های تنفسی که برای بیماران کرونایی اختصاص یافته است با تداوم این شرایط اشغال شود.»

استاندار تهران هم روز شنبه با اشاره به تاثیر ۱۰ تا ۱۵ درصدی آلودگی هوا بر شیوع بیماری کرونا از پیشنهاد طرح تعطیلی دو روزه پایتخت به معاون اول رئیس جمهور خبر داد.

طی روزهای گذشته میزان آلودگی هوای تهران به ۱۶۵ رسیده که وضعیت بحرانی قلمداد می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت کشور طی سال جاری تنها ۱۵ روز هوای پاک را تجربه کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران هم روز شنبه از مرگ حدود ۴۰ هزار نفر در کشور به دلیل مواجهه با غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا خبر داد.

به گفته محمدصادق حسنوند، این تعداد تقریبا معادل ۱۰ درصد کل موارد فوتی است.