محمدجواد ظریف به عنوان «معاون راهبردی» رئیس جمهور انتخاب شد

محمدجواد ظریف در تمام مراحل مبارزات انتخاباتی در کنار مسعود پزشکیان بود و اعلام کرد در صورت پیروزی آقای پزشکیان هیچ سمتی را نمی‌پذیرد

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در حکمی، محمدجواد ظریف را به سمت «معاون راهبردی» رئیس جمهور منصوب کرد.

این انتصاب روز پنجشنبه ۱۱ مرداد ماه انجام گرفت و قرار است آقای ظریف ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری را نیز برعهده بگیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها در ایران در حکمِ مسعود پزشکیان خطاب به محمدجواد ظریف تاکید شده که او با توجه به تجارب مدیریتی، سوابق دانشگاهی و اجرایی و با استناد به اصل ۱۲۴ قانون اساسی به این سمت منصوب شده است.

محمدجواد ظریف پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی مسعود پزشکیان به عنوان رئیس «شورای راهبری» انتخاب وزیران دولت چهاردهم، انتخاب شد.

شورایی که مسئولیت گزینش افراد برای کابینه آتی دولت چهاردهم را به عهده داشت و هم‌زمان با مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران، این شورا نیز به کار خود پایان داد.

در بخشی از حکم اعلام شده که آقای ظریف مسئولیت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را بر عهده می‌گیرد و وظایف و کارویژه‌های این مرکز را به تشکیلات مناسب برای معاونت راهبردی ریاست جمهوری تبدیل می‌کند.

این به آن معناست که بر اساس حکم جدید، آقای ظریف در راس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری قرارمی‌گیرد و به عنوان معاون راهبردی به رئیس جمهور گزارش دهی می‌کند و «دستگاه‌ها و نهادهای دولتی هم همکاری لازم را به عمل خواهند آورد».

محمدجواد ظریف، در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی هم در دولت یازدهم و هم در دولت دوازدهم به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد.

او یکی از چهره‌های نزدیک به آقای پزشکیان است که تقریبا در تمام مراحل مبارزات انتخاباتی همراه مسعود پزشکیان بود و ادعا می‌کرد در صورت انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور هیچ سمتی را نمی‌پذیرد.

مسعود پزشکیان روز پنجشنبه همچنین در حکمی دیگر، محمدجعفر قائم‌پناه را به عنوان معاون امور اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری منصوب کرد.

آقای قائم پناه، چشم پزشک و فوق تخصص قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

او آذر ماه ۱۴۰۱ و در جریان اعتراض‌های «زن،‌ زندگی، آزادی» با انتشار ویدئویی نسبت به استفاده ماموران انتظامی و امنیتی از اسلحه‌های ساچمه‌ای و نابینا شدن معترضان هشدار داده بود.

در همان ماه بیش از ۱۴۰ چشم‌پزشک با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که از آغاز اعتراضات در شهریور تا زمان امضای بیانیه، شمار قابل توجهی از معترضان به خاطر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال به چشم‌شان به مراکز درمانی مراجع کرده‌اند.

قرار است مسعود پزشکیان به زودی وزاری خود را در دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.