زلنسکی: روسیه در حملات به اوکراین از موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران استفاده کرد

نمایی از خسارات وارده ناشی از حملات روز دوشنبه روسیه به نقاط مختلف اوکراین

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید روسیه در حملات مرگبار روز دوشنبه ۱۸ مهر به کی‌یف و دیگر نقاط اوکراین، از موشک‌ها و پهپادهای تهاجمی ایران استفاده کرد.

این حملات در کی‌یف هشت تن را کشت و بیست نفر دیگر را زخمی کرد و در نقاط دیگر نیز دست‌کم دو کشته و ۴۰ مجروح بر جای گذاشت.

اوکراین اعلام کرده که روسیه در حملات این روز دست‌کم ۷۵ فروند موشک را شلیک کرد و پهپادهای انتحاری را به‌کار گرفت. گزارش‌های خبرگزاری‌ها از اصابت ۸۳ فروند موشک به اوکراین در بامداد روز ۱۸ مهر خبر داده است.

کی‌یف در حالی مورد حمله قرار گرفت که در طول چند ماه از آرامش نسبی برخوردار بود.

روسیه تایید کرده که در پاسخ به حمله روز ۱۷ مهر به پل کریمه، موسوم به «پل شیشه‌ای»، اوکراین را «مجازات» کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت اگر دوباره به ما حمله کنند، پاسخی «سخت‌تر» خواهند گرفت.

آقای زلنسکی اما در یک ویدئو گفت: «این صبح سختی بود، ما با تروریست‌ها طرف هستیم. ده‌ها موشک و (پهپاد) «شاهد» ایرانی».

او افزود که روسیه با این تجهیزات به کی‌یف، لویو، دنیپرو، وینیتسیا، ایوانو فرانکیوسک در مرکز کشور، زاپوریژیا در جنوب، خارکیف و سومی در شرق و نقاط دیگر حمله کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «آن‌ها دو هدف دارند؛ تاسیسات انرژی در سراسر کشور و مردم. آن‌ها خواهان وحشت‌افکنی و هرج‌ومرج هستند؛ می‌خواهند سیستم انرژی ما را نابود کنند».

به گزارش صفحه فیس‌بوک ارتش اوکراین، «دشمن پهپادهای شاهد-۱۳۶ را از خاک بلاروس و نیز از کریمه» علیه اوکراین به کار گرفته است.

گزارش‌ها در خصوص استفاده روسیه از موشک‌ها و پهپادهای انتحاری ساخت ایران در دور جدید حملات به اوکراین در حالی است که جمهوری اسلامی ایران کماکان مدعی است که سلاحی به روسیه نداده که بتواند آن را در جنگ اوکراین به‌کار گیرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز ۱۷ مهر در دیدار با معاون وزیر خارجه لهستان ادعا کرد که «موضع اصولی» ایران مخالفت با تسلیح هر یک از طرفین این جنگ است.

ادعای جمهوری اسلامی ایران با شواهد بسیاری از سوی اوکراین و جامعه جهانی رد شده است.